Předmět: Didaktika somatologie 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika somatologie 1
Kód předmětu KAZ/PN1S@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učivo a očekávané výstupy somatologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání; Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách; Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie. Klíčová témata ve výuce somatologie: 1. Základní vlastnosti živé hmoty. Růst a vývoj těla. 2. Pojiva: vazivo, chrupavka a kost. Spojení kostí. 3. Typy svalové tkáně. Orientace v hlavních svalových skupinách na lidském těle. Fyziologie svalové soustavy. 4. Anatomie srdce a cév, funkce srdce. Hemodynamika. 5. Anatomie a funkce krve - plazmy a formovaných krevních elementů. Mízní systém.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderní didaktikou uplatňovanou v odborném předmětu somatologie v oborech zdravotnický asistent, praktická sestra, záchranář. Aktivní vyučování předmětu somatologie umožní motivaci studentů k pochopení a zvládnutí učiva. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pracovat se základními pedagogickými dokumenty; - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání v kontextu výuky somatologie; - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji schopností žáků; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla, - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání; - pracovat se základními pedagogickými dokumenty; - popsat mezipředmětové vztahy ve výuce somatologie; - koncipovat obsah výuky Somatologie podle úrovně studentů a požadavků školy; - maximálně využívat didaktických prostředků pro efektivitu vyučovacího procesu a motivaci studentů v předmětu Somatologie; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti. - zvládnout obsahovou a didaktickou analýzu učebnic Somatologie, které se ve výuce používají; - využít modelů a obrazů, případně praktických ukázek pro výuku somatologie;
Předpoklady
Principy a základy obecné a školní didaktiky; anatomie a fyziologie v rozsahu bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Každý student zpracuje metodický balíček na vyučovací jednotku na zadané téma, který odevzdá minimálně týden před udělením zápočtu. Kolokvium bude uděleno na základě odevzdání metodického baličku a absolvovaní 3 průběžných testů znalostí z anatomie a fyziologie uvedených témat. Povinné součásti metodického balíčku: Příprava na vyučovací jednotku: tematický celek, téma výuky, obsah vyučování, výchovně - vzdělávací cíle, didaktické metody, pomůcky, plán výuky, literaturu pro učitele a žáky.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
  • HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KŘIVÁNKOVÁ, M. a HRADOVÁ, M. Somatologie ? učebnice a pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6..
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MERKUNOVÁ, A., & OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6.
  • NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PEATE, I. Fundamentals of anatomy and physiology workbook: a study guide for nursing and healthcare students. Chichester: Wiley Blackwell, 2017. ISBN 978-1-119-13009-3..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání a školní vzdělávací programy..
  • ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
  • TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: pracovní sešit pro zdravotnické školy - metodika. Vyd. 3. Praha: VIP Books, 2008. ISBN 978-80-87134-53-5..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • 3D anatomický atlas lidského těla (online)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní