Předmět: Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnickém vzdělávání 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnickém vzdělávání 1
Kód předmětu KAZ/PN1O@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Vývoj vzdělávání ošetřovatelských odborníků od doby první Československé republiky do současnosti. Pojetí obsahu RVP a ŠVP pro studijní obor 53-41-M/007 Zdravotnický asistent/Praktická sestra. Učivo, výsledky vzdělávání a mezipředmětové vztahy k okruhu RVP Ošetřovatelství a ošetřovatelská péče. Studijní zdroje, učebnice a další studijní opory se zaměřením na ošetřovatelství a ošetřovatelskou péči, provedení analýzy obsahu a didaktické analýzy. Formy motivace žáků v ošetřovatelských předmětech, případně dalších zdravotnických obsahujících praktické vyučování. Cíle, formy, metody a prostředky výuky teorie ošetřovatelství a specifika výuky praktických dovedností ošetřovatelské péče ve specializovaných učebnách. Pedagogické dokumenty na zdravotnických školách - kurikula oborů a předmětů, cíle studia, jejich obsah a profily absolventů, učební studijní plány a sylaby jednotlivých předmětů se zaměřením na ošetřovatelské předměty a zdravotnické předměty s komponentou praktického vyučování. Osobnost učitele ošetřovatelských předmětů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - informovat o vývoji vzdělávání ošetřovatelských odborníků od doby první Československé republiky do současnosti; - rozumět pojetí obsahu RVP a ŠVP pro studijní obor 53-41-M/007 Zdravotnický asistent / Praktická sestra; - znát profil absolventa uvedeného oboru - popsat učivo a výsledky vzdělávání ošetřovatelství a ošetřovatelské péče na zdravotnických školách včetně obsahu učiva dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování (např. předmět se zaměřením na první pomoc apod.); - identifikovat mezipředmětové vztahy ve výuce ošetřovatelství; - specifikovat studijní zdroje, učebnice a další studijní opory se zaměřením na ošetřovatelství a ošetřovatelskou péči; - provést rozbor obsahu učebnic ošetřovatelských předmětů; - analyzovat učivo ošetřovatelských předmětů z didaktického hlediska - orientovat se v pedagogických dokumentech ve vazbě na ošetřovatelsky zaměřené předměty - charakterizovat osobnost učitele předmětů ošetřovatelského zaměření včetně předmětů praktického vyučování.
Studenti znají temata specifikovaná cíli předmětu a rozumí jim.
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Kolokvium bude uděleno na podkladě správně vypracovaného metodického balíčku k tématu ošetřovatelského vzdělávání v oboru Praktická sestra.
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1417-1..
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 80-244-1418-X..
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • ERMAN, A., SNYDER, G. et al. Kozier & Erb's fundamentals of nursing: concepts, process, and practice. Tenth edition. Harlow: Pearson, 2016, 1512 s. ISBN 978-1-292-10610-6..
  • HOLUBOVÁ, A., NOVOTNÁ, H., MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v gastroenterologii a hepatologii. Praha: Mladá fronta, 2013. 267 s. ISBN 978-80-204-2806-6..
  • HORÁK, J. Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2009. ISBN 978-80-7372-476-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KELNAROVÁ, J. CAHOVÁ, M. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty: 1. ročník. Praha: Grada Publishing, 2009, 236 s., [4] s. obr. příl. Sestra. ISBN 978-80-247-2830-8. Dostupné také z:.
  • KELNAROVÁ, J. Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy - 2. ročník. 2. díl. Praha: Grada Publishing, c2009, 228 s. Sestra. ISBN 9788024731063..
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1..
  • MAREČKOVÁ, J. Příklady využití terminologií NNN v porodní asistenci. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 72 s. ISBN 978-80-244-4734-6..
  • MAREČKOVÁ, J., ŽIAKOVÁ, K. Příklady využití terminologií NNN v ošetřovatelské péči. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 151 s. ISBN 978-80-244-4753-7..
  • NEHYBA, J. et al. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5..
  • Osnovy pro SZŠ, VZŠ, kurikula studijních programů VŠ oboru ošetřovatelství a porodní asistence, zdravotnický záchranář.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání 53-41-M/007 Zdravotnický asistent / Praktická sestra.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SMITH, S., DUELL, D., MARTIN, B. Clinical nursing skills. 8th ed. Harlow: Pearson, c2014, iv, 1476 s. Pearson new international edition. ISBN 978-1-292-02777-7..
  • TALIÁNOVÁ, M., ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8..
  • Zákon č. 201/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-201.
  • Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-49.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní