Předmět: Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc
Kód předmětu KAZ/PBSP@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Období prenatální - embryonální, fetální a perinatální (teratogenní vlivy); porod; období novorozenecké, kojenecké, batolete; charakteristiky ontogenetického vývoje v období předškolního věku, mladšího a staršího školního věku; puberta; adolescence; dospělost; hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých. Obor Hygiena - základní terminologie, členění oboru.; hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení; hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem; hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy; hygiena učení - biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy; hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele; nemoci související s pracovními podmínkami učitele; hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, školní stravování; ochrana žáků před infekčními chorobami ve školním prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat ontogenetický vývoj jedince v prenatálním období, - popsat somatické a vývojové zvláštnosti jedince v postnatálním období, - detailně specifikovat vývojová období mladšího a staršího školního věku a adolescence, - vysvětlit zákonitosti tělesného růstu a vývoje, - znát hodnoty vybraných fyziologických charakteristik člověka, - aplikovat metody hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých, - objasnit základní terminologii vědního oboru hygiena, - aplikovat požadavky na materiální vybavení školy a pečovat o mikroklima ve třídě, - odůvodnit vliv biologických rytmů na školní výkon žáka, - popsat onemocnění související s výkonem učitelského povolání.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů, - objasňování vztahů mezi jednotlivými orgánovými soustavami člověka, - detekování chyb v osobní hygieně žáků, - vypracování souhrnu hygienického zázemí konkrétní školní budovy, - prokázání vztahu mezi hygienou učení a mentální hygienou u konkrétního žáka, - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince.
Předpoklady
Znalost problematiky biologie člověka, hygieny a první pomoci na středoškolské úrovni

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce. Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů). Připravit se na ukončení předmětu. Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KBSP@, dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku).
Doporučená literatura
  • HAMPLOVÁ, Lidmila a kol. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 1. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák ? Triton, 2015. 263 s. ISBN 978-80-7387-934-1..
  • HANUŠOVÁ, Jaroslava. Kapitoly z biologie člověka. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 102 s. ISBN 978-80-7290-654-3..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVASKÁ, Vlastimila. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. 156 s. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • JIRSÁKOVÁ, Jitka, ŠMÍDOVÁ, Ivana a Edita TRTÍKOVÁ. Biologie dítěte. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 132 s. ISBN 978-80-7290-663-5..
  • KOPECKÝ, Miroslav a kol. Somatologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 313 s. ISBN 978-80-244-2271-8..
  • KOTULÁN, Jaroslav a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 258 s. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • MACHKOVÁ, Silva a Stanislav RUPEC. Základní poznatky z biologie člověka: učební sešit, písemné testy, doplňovačky s tajenkou. 1. vyd. Ostrava: Tiskárna Schenk, 2010. 116 s. ISBN 978-80-254-7655-0..
  • MACHOVÁ, Jitka. Biologie člověka pro učitele. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. 269 s. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MÜLLEROVÁ, Dana a kol. Hygiena, preventivní lékařství a veřejné zdravotnictví. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2014. 254 s. ISBN 978-80-246-2510-2..
  • NOVOTNÝ, Ivan a Michal HRUŠKA. Biologie člověka. 5. rozš. a uprav. vyd. Praha: Fortuna, 2015. 247 s. ISBN 978-80-7373-128-1..
  • ODSTATOVÁ, Hana. Základy epidemiologie a hygieny. 1. vyd. Praha: Galén, 2009. 158 s. ISBN 978-80-7262-597-0..
  • PAVELKOVÁ, Jaroslava a kol. Manuál pro výuku biologie člověka. 1. vyd. Praha: Bankovní institut vysoká škola, 2009. 148 s. ISBN 978-80-7265-067-5..
  • ŠULCOVÁ, Margaréta. Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena: studijní materiál pro zdravotnické obory. 2. přeprac. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Fakulta zdravotnických studií, 2017. 146 s. ISBN 978-80-7561-067-6..
  • TUČEK, Milan a kol. Hygiena a epidemiologie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012. 358 s. ISBN 978-80-246-2025-1..
  • VOBOŘILOVÁ, Jarmila. Duševní hygiena a stres. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické, 2015. 123 s. ISBN 978-80-01-05724-7..
  • WASSERBAUER, Stanislav. Zdravotní nauky. 1. vyd. Třebíč: Amaprint-Kerndl, 2012. 106 s. ISBN 978-80-87710-12-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní