Předmět: Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Somatické a fyziologické charakteristiky žáka, školní hygiena a první pomoc
Kód předmětu KAZ/PBSF@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Období prenatální - embryonální, fetální a perinatální (teratogenní vlivy); porod; období novorozenecké, kojenecké, batolete; charakteristiky ontogenetického vývoje v období předškolního věku, mladšího a staršího školního věku; puberta; adolescence; dospělost; hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých. Obor Hygiena - základní terminologie, členění oboru.; hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení; hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem; hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy; hygiena učení - biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy; hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele; nemoci související s pracovními podmínkami učitele; hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, školní stravování; ochrana žáků před infekčními chorobami ve školním prostředí. Integrovaný záchranný systém, dodržování bezpečnosti, etické aspekty poskytování první pomoci, vyšetření dítěte, vybavení školní lékárničky, úloha pedagoga při poskytování první pomoci u dětí, polohy postižených, neodkladná resuscitace, poruchy vědomí, šok, krvácení, první pomoc při poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, poranění hlavy, páteře a míchy, poranění hrudníku, břicha a pánve, kostí, kloubů, poleptání, poranění zvířaty, u otrav a neúrazových urgentních stavů, zařazení témat první pomoci v kurikulárních dokumentech.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat ontogenetický vývoj jedince v prenatálním období, - popsat somatické a vývojové zvláštnosti jedince v postnatálním období, - detailně specifikovat vývojová období mladšího a staršího školního věku a adolescence, - vysvětlit zákonitosti tělesného růstu, - aplikovat metody hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých, - objasnit základní terminologii vědního oboru hygiena, - aplikovat požadavky na materiální vybavení školy a pečovat o mikroklima ve třídě, - odůvodnit vliv biologických rytmů na školní výkon žáka, - popsat onemocnění související s výkonem učitelského povolání, - posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, - přivolat záchrannou službu, - uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, - poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, - diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, - ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, - poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka).
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - vysvětlení růstové geneze konkrétního dítěte na základě percentilových grafů, - charakteristice základních biologických, anatomických a fyziologických pojmů, - objasňování vztahů mezi jednotlivými orgánovými soustavami člověka, - detekování chyb v osobní hygieně žáků, - vypracování souhrnu hygienického zázemí konkrétní školní budovy, - prokázání vztahu mezi hygienou učení a mentální hygienou u konkrétního žáka, - organizovat postup poskytování první pomoci, - rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka, - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince.
Předpoklady
Znalost problematiky biologie člověka, hygieny a první pomoci na středoškolské úrovni

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Připravit se na ukončení předmětu Poznámka: vyučující předmětu může požadavky na jeho splnění modifikovat (specifikovat/upřesnit) na začátku výuky Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem: prezenční výuka v rozsahu min. 30 %, alternativně společná výuka s kombinovaným studiem - viz předmět KAZ/KBSF@, dále viz výše (identické požadavky na zápočet a na zkoušku).
Doporučená literatura
  • BLÁHA, P. a kol. Růst a vývoj českých dětí ve věku od narození do šesti let: antropologický výzkum 2001-2003 = Growth and developmentof Czech childrenagedfrombirth to sixyears: anthropologicalresearch 2001-2003. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2010. ISBN 978-80-86561-38-7..
  • BLÁHA, P., VIGNEROVÁ, J. (eds.). Sledování růstu českých dětí a dospívajících: norma, vyhublost, obezita. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001. ISBN 80-7071-173-6..
  • BYDŽOVSKÝ, J. První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svitavy: Střední zdravotnická škola, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4..
  • HANUŠOVÁ, J. Zásady předlékařské první pomoci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-647-5..
  • KABÁTOVÁ, H. Hygiena ve školských zařízeních. Studijní opora. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3760-6..
  • KOPECKÝ, M., TOMANOVÁ, J., KIKALOVÁ, K. Základní charakteristiky ontogenetického vývoje. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-3982-2..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • MACHOVÁ, J. (ed.). Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0..
  • MARÁDOVÁ, E. Ochrana dětí v každodenní práci školy. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007..
  • ZEMÁNEK, P. Školní hygiena. Studijní opora. Olomouc: UP, 2014. ISBN 978-80-244-4019-4..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní