Předmět: Péče o nemocné, domácí péče

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Péče o nemocné, domácí péče
Kód předmětu KAZ/PBNE@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Vymezení pojmu ošetřovatelství. Historie ošetřovatelství, filosofie ošetřovatelství, jeho současné pojetí, organizace a řízení ošetřovatelských služeb v ČR. Ošetřovatelský proces, jeho charakteristika, jednotlivé fáze - anamnestika, diagnostika, plánování, realizace a vyhodnocování ošetřovatelské péče. Teorie lidských potřeb a potřeby nemocných - způsoby jejich optimálního naplňování. Komunikace v ošetřovatelství. Filosofie domácí péče, její historie a současný profil, formy, zákonné normy a právní předpisy, členové multidisciplinárního týmu agentur domácí péče v ČR. Zakládání, zdroje a financování agentur domácí péče. Personalistika a materiálně - technické vybavení agentur domácí péče. Práce s klientem v jeho domácím prostředí v rámci poskytovaných služeb agentury domácí péče. Hospicová péče - její filosofie, historie, základní myšlenka hospicové péče, typy a formy hospicové péče. Péče o klienta hospice se zaměřením na jeho biopsychosociální a spirituální potřeby. Principy paliativní péče, práva umírajících a terminálně nemocných. Problematika eutanazie. Thanatologie - umírání a smrt v minulosti, potřeby umírajících a jejich blízkých, fáze procesu umírání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem ošetřovatelství, jeho historii a filozofii, - charakterizovat ošetřovatelský proces a jeho jednotlivé fáze, - kategorizovat lidské potřeby včetně jejich adekvátního naplňování, - zdůvodnit specifika komunikace s klientem, - vysvětlit podstatu a fungování Agentur domácí péče, - popsat historii a formy hospicové péče.
studenti jsou schopni interpretovat poznatky z předmětu
Předpoklady
nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

podle zadání vyučujícího
Doporučená literatura
  • BICKOVÁ, L. a kol. Pečovatelská služba v České republice. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky, 2010. ISBN 978-80-904668-0-7..
  • BOUČEK, J. Lékařská psychologie. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1501-1..
  • FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4..
  • GOLDMANN, R., CICHÁ, M. Etika zdravotní a sociální práce. Učební text. Olomouc: UP, 2004. ISBN 80-244-0907-0..
  • GOLDMANN, R., CICHÁ, M. Základy pediatrie pro pedagogy. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0531-8..
  • HOLEKSOVÁ, T. Ležící nemocný člověk v domácím prostředí. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0212-6..
  • KALA, M. Urgentní stavy v paliativní hospicové péči. Paliatívna medicína a liečba bolesti. 2011, roč. 4, č. 3, s. 114-115. ISSN 1337-6896..
  • KALVACH, Z. a A. ONDERKOVÁ, Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén, 2006. ISBN 80-7262-455-5..
  • MAČÁK, J., J. MAČÁKOVÁ a J. DVOŘÁČKOVÁ. Patologie. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3530-6..
  • MARKOVÁ, M. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3171-1..
  • O'CONNOR, M. a S. ARANDA. Paliativní péče: pro sestry všech oborů. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1295-4..
  • SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1..
  • SKÁLA, B. Paliativní péče o pacienty v terminálním stádiu nemoci: doporučený diagnostický a léčebný postup pro všeobecné praktické lékaře 2011: [novelizace 2011]. Praha: Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP, Centrum doporučených postupů pro praktické lékaře, 2011. ISBN 978-80-86998-51-0..
  • SLEZÁKOVÁ, Z. Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada, 2014. 978-80-247-4868-9..
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7195-580-1..
  • ŠAMÁNKOVÁ, M., LEBEDOVÁ, Z., VÍCHOVÁ, J., KOLÁČNÁ, T., JIRKŮ, H. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7..
  • TÓTHOVÁ, V. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9..
  • VAŇÁSEK, J a kol. Bolest v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-769-8..
  • ZACHAROVÁ, E. Základy komunikace pro ošetřovatelskou praxi. Brno: Tribun EU, 2011. ISBN 978-80-7399-285-9..
  • ZLÁMAL J. Etika, legislativa a organizace zdravotnictví ČR. Brno: Computer Media, 2016. ISBN 978-80-7402-247-0..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní