Předmět: Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1
Kód předmětu KAZ/PBK1@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Systém vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020, projektové kurikulum (státní úroveň x školní úroveň), Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání, Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, analýza vzdělávacích oblastí v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza očekávaných výstupů v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví, analýza nabídky učiva v jednotlivých RVP s ohledem na výchovu ke zdraví. Význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví. * Analýza vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na 2. stupni ZŠ je předmětem navazující disciplíny Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 2.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví, - analyzovat kurikulární dokumenty - Rámcové vzdělávací programy s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s transversálním přesahem, tedy od RVP PV, přes RVP ZV až po RVP GV a RVP SOV, - interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3, - posoudit cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s akcentem na výchovu ke zdraví s transversálním přesahem kurikulárních dokumentů, - analyzovat očekávané výstupy a nabídku učiva v jednotlivých vzdělávacích oblastech s vazbou na výchovu ke zdraví (RVP ZV na 1. st. ZŠ* - Člověk a jeho svět, RVP GV - Výchova ke zdraví a RVP SOV - Vzdělávání pro zdraví), - uvést význam kontinuity vzdělávání výchovy ke zdraví od ISCED 0 až po ISCED 3, tedy od preprimárního, přes primární až po nižší a vyšší sekundární vzdělávání.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2023 se zaměřením na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví. Dokáží interpretovat implementaci problematiky výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3 a specifikovat kurikulární dokumenty od preprimárního až po vyšší sekundární vzdělávání. V rámci kontinuity vzdělávací soustavy dokáží analyzovat cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s důrazem na výchovu ke zdraví a na transversální přesah kurikulárních dokumentů - od RVP PV (VO Dítě a jeho tělo), přes RVP ZV (na 1. st. ZŠ - Člověk a jeho svět, na 2. st. ZŠ* - Člověk a zdraví), až po RVP GV (Výchova ke zdraví) a RVP SOV RVP ZV , RVP GV (Vzdělávání pro zdraví).
Předpoklady
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR. Důraz je kladen na předškolní a vyšší sekundární vzdělávání.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Vypracovávání 5 průběžných úkolů do portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ z Didaktiky výchovy ke zdraví (každý v rozsahu 2-3 NS). Obsahem konkrétních úkolů bude: 1. Průběžný úkol: Dětské skupiny - Legislativa spojená s vytvořením DS. Hygienické a věcné podmínky pro vytvoření DS. Podmínky pro přijetí dítěte do DS. Stanovené počty dětí v DS. Principy, na kterých je pracováno s dětmi v DS. Požadavky na profesní připravenost pracovníků v DS. 2. Průběžný úkol: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání - Rámcové cíle v předškolním vzdělávání. Klíčové kompetence - specifikace a rozdělení. Vzdělávací oblasti, dílčí cíle a očekávané výstupy, charakteristika jednotlivých získávaných kompetencí (způsobilostí) dítěte. Závěrečné shrnutí významu RVP PV pro vývoj jedince ve společnosti a jeho přínos v oblasti výchovy ke zdraví. 3. Průběžný úkol: Školní vzdělávací program konkrétní mateřské školy - Zdůvodnění výběru zvoleného ŠVP. Zhodnocení konkrétních pozitiv a negativ. Naplňování jednotlivých rámcových cílů, klíčových kompetencí dítěte a jednotlivých vzdělávacích oblastí. Závěrečné shrnutí vybraného ŠVP a jeho přínos v oblasti výchovy ke zdraví. 4. Průběžný úkol: RVP G - Vymezení Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia - Systém kurikulárních dokumentů. Principy Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia. Charakteristika vzdělávání - Organizace vzdělávání. Podmínky přijetí ke vzdělávání. Způsob a podmínky ukončování vzdělávání a získání dokladu o dosaženém stupni vzdělání. Pojetí a cíle vzdělávání. Klíčové kompetence, vzdělávací oblasti - pouze vyjmenovat. Charakteristika vzdělávací oblasti Člověk a zdraví - v charakteristice vzdělávacího oboro Výchova ke zdraví a Tělesná výchova. Průřezová témata - Osobnostní a sociální výchova. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Multikulturní výchova. Environmentální výchova. Mediální výchova (krátce charakterizovat ve vztahu k VZ). 5. Průběžný úkol: RVP vybraného středního odborného vzdělávání - obsahové zpracovaní stejné jako u RVP G. Detailnější akcentace je na zpracování klíčových kompetencí a vzdělávací oblasti vztahující se k výchově ke zdraví.
Doporučená literatura
  • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020, 2015. Dostupné na www:http://www.msmt.cz/file/35188?highlightWords=Strategie+vzd%C4%9Bl%C3%A1vac%C3%AD+politiky+%C4%8Cesk%C3%A9+republiky+roku+2020..
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Výzkumný ústav pedagogický, 2007. Dostupné na www: http://www.nuv.cz/file/159..
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Veterinářství 43-41-M/01. [online]. Národní ústav odborného vzdělávání, 2007. Dostupné na www: http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%204341M01%20Veterinarstvi.pdf..
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Výzkumný ústav pedagogický, 2004. Dostupné na www: http://www.nuv.cz/file/445..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. 2014. [online] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014. Dostupné na www: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie-2020_web.pdf..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní