Předmět: Zdravotní gramotnost

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Zdravotní gramotnost
Kód předmětu KAZ/PBGZ@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
Obsah předmětu
Pojmový aparát (zdraví, nemoc, podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, determinanty zdraví, životní styl, aktivní přístup ke zdraví, podpora zdraví); teorie zdraví a nemoci; protektivní a rizikové faktory životního stylu (zejména výživa a pohybová aktivita); dimenze a úrovně zdravotní gramotnosti; neinfekční epidemie jako nejčastější příčiny úmrtí a jejich prevence; pedagog a zdraví žáků (bezpečnost a ochrana zdraví); výchova ke zdraví v kurikulu vzdělávací soustavy v ČR; prezentace organizací, programů a projektů k podpoře zdraví a zdravému životnímu stylu s akcentem na žáky 2. stupně ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 5 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit vlastními slovy základní kategorie: podpora zdraví, výchova ke zdraví, zdravotní gramotnost, - kategorizovat úrovně a dimenze zdravotní gramotnosti, - definovat základní teorie a modely zdraví a nemoci, - vysvětlit determinanty zdraví včetně oblastí životního stylu, - popsat princip prevence (zejména primární, resp. všeobecné), - odůvodnit vliv životního stylu a přístupu ke zdraví na rozvoj neinfekčních epidemií (tzv. civilizační nemocí), - argumentovat pro aktivní přístup ke zdraví a odpovědnosti za zdraví své i ostatních, - objasnit vztah odpovědnosti učitele (vychovatele) za ochranu zdraví žáků, - interpretovat implementaci podpory zdraví do kurikulárních dokumentů (zejména RVP ZV), - prokázat elementární znalost projektů a programů k podpoře zdraví.
Absolvováním disciplíny získá student orientaci v problematice zdravotní gramotnosti a významu jejího formování a rozvoje v procesu výchovy a vzdělávání.
Předpoklady
Žádné specifické požadavky nejsou specifikovány. Výhodou je základní znalost somatologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Prezenční forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, zpracování seminární práce na zadané téma, samostudium - příprava na kolokvium. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP): stejné podmínky + účast ve výuce s kombinovaným studiem.
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8..
  • HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. & PRUDIL, L. 2015. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Vydání druhé upravené. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. 115 stran. ISBN 978-80-7013-575-4..
  • HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0..
  • HOLČÍK, J. 2010. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. 293 s. ISBN 978-80-210-5239-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • HŘIVNOVÁ, Michaela. 2013d. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. 82 s. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • K KICKBUSCH, I., PELIKAN, J., APFEL F., TSOUROS, A. (EDS.). Health Literacy. The Solid Facts. Copenhagen (Denmark): World Health Organization 2013, 86 pp. ISBN 978 92 890 0015 4..
  • KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
  • KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
  • LIBA, J. 2016. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2016. 244 s. ISBN 978-80-555-1612-7..
  • MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8..
  • NEJEDLÁ, M. (ed.), BOUDOVÁ, J., FRÖHLICHOVÁ, L., KRUNCLOVÁ, M., MARTINKOVÁ, D., PAVLÍKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J., & SLÁDKOVÁ, A. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. 104 s. ISBN 978-80-7422-406-5..
  • Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. [on-line]. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf.
  • ŘEHULKA, E. Zdraví-učitelé-škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. 211 s. ISBN 978-80-210-8254..
  • Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 36 s. ISBN 978-80-85047-47-9..
  • Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003. 124 s. ISBN 80-85047-99-3..
  • Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. 155 s. ISBN 978-80-85047-49-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Vychovatelství (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní