Předmět: Fyzická antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Fyzická antropologie
Kód předmětu KAZ/PBFA@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Typy antropologických výzkumů a jejich organizace. Základy standardních antropologických metodik (antropometrické body, instrumentarium, metodika měření a praktické zjišťování vybraných somatického stavu). Hodnocení tělesné proporcionality (proporční indexy a relativní rozměry, hmotnostně-výškové poměry). Možnosti predikce finální tělesné výšky (predikční rovnice). Typologické systémy. Metody pro odhad tělesného složení. Hodnocení utváření nožní klenby.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v terminologii fyzické antropologie, - objasnit základní metody hodnocení somatického stavu člověka, - aplikovat metody v praxi, - objasnit působení vnitřních a vnějších faktorů na vývoj člověka se zákonitostmi tělesného růstu a vývoje, - koncipovat somatodiagnostický plán, - zhodnotit somatodiagnostický proces.
Student získává základní východisko pro studium ostatních věd o člověku i k pochopení základních principů specializace a integrace věd.
Předpoklady
Znalosti ze somatologie, fyziologie a historie člověka ( a lidských společností).

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

- vypracování protokolů ze cvičení - praktický nácvik antropometrických metod - 80 % účast na cvičení - vypracovnání protokolů ze cvičení podle zadání je nezbytně nutnou podmínkou zápisu ke kolokviu
Doporučená literatura
  • BLÁHA, P., SUSANNE, CH., REBATO E. a kol. Essentials of biological anthropology (selected chapters). Praha: Karolinum. 2007. ISBN 978-80-246-1338-3..
  • BLÁHA, P., VIGNEROVÁ, J., RIEDLOVÁ, J., KOBZOVÁ, J., KREJČOVSKÝ, L., BRABEC, M. 6. Celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 česká republika. Praha: SZÚ, 2005. ISBN 80-7071-251-1..
  • CICHÁ, M. Biologická antropologie. Olomouc: Hanex, 2011. ISBN 978-80-7409-039-4..
  • FETTER, V., PROKOPEC, M., SUCHÝ, J., TITLBACHOVÁ, S. Antropologie. Praha: Academia, 1967. Sine ISBN..
  • HAJNIŠ, K., BRŮŽEK, J., BLAŽEK, V. Růst českých a slovenských dětí. Praha: Academia, 1989. Sine ISBN..
  • KOPECKÝ, M. a kol. Základy fyzické antropologie. Olomouc: UP, 2013. ISBN 978-80-244-3859-7..
  • KRÁSNIČANOVÁ, H., LESNÝ, P. Kompendium pediatrické auxologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7071-173-6..
  • KUTÁČ, P. Základy kinantropometrie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-726-7..
  • LEBL, J., KRÁSNIČANOVÁ, H. Růst dětí a jeho poruchy. Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2..
  • RIEGEROVÁ J., PŘIDALOVÁ, M., ULBRICHOVÁ, M. Aplikace fyzické antropologie v TV a sportu. Olomouc: Hanex, 2006. ISBN 80-85783-52-5..
  • SOUKUP, V. Antropologie Teorie člověka a kultury. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-432-8..
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0337-3..
  • ŠMAHEL, Z. Teorie, principy a metody auxologie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4..
  • VIGNEROVÁ, J. a kol. 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001, Česká republika: souhrnné výsledky = 6th Nation-wide anthropological survey of childern and adolescents 2001: summary results. Praha: PřF UK v Praze, 2006. ISBN 80-86561-30-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní