Předmět: Výchova ke zdraví s akcentem na výživu dětí

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Výchova ke zdraví s akcentem na výživu dětí
Kód předmětu KAZ/PBAD@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Výchova ke zdraví, determinanty zdraví, faktory životního stylu. Význam výchovy ke zdraví v předškolním věku. Výživa - hlavní nutrienty - Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba dětí, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy, nadměrný a snížený příjem potravy s dopadem na zdravotní stav. Tekutiny, nápoje, pitný režim s ohledem na individuální zvláštnosti. Zásady zdravé výživy, aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Funkční potraviny, preventivní výživa (probiotika, prebiotika, fytoestrogeny, rostlinné fenoly aj.). Potravinové doplňky, jejich přehled, význam a indikace a kontraindikace k užití. Přídatné látky (aditiva v potravinách), význam v potravinářském a konzumním průmyslu. Případná zdravotní rizika. Zásady zdravé výživy v jednotlivých fázích ontogenetického vývoje. Specifika výživy dětí. Stravování v mateřské, základní škole. Psychosociální aspekty jídla. Příklady dobré praxe. Nechutenství - jeho příčiny a možnosti řešení. Vybraná onemocnění dětského věku a dietní omezení (alergie, celiakie, diabetes mellitus). Sestavování jídelníčku - kvalitativní i kvantitativní nároky na výživu dětí. Alternativní směry ve výživě dětí. Estetická úprava jídla. Výživa v pohádkách - možnosti využití didaktických metod k ovlivnění výživy dětí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat výchovu ke zdraví jako nástroj vedoucí ke zlepšení zdravotního stavu jedince i populace, - popsat základní determinanty zdraví s akcentem na životní styl (jeho protektivní i rizikové faktory), - odůvodnit význam výchovy ke zdraví již od předškolního věku, - specifikovat výživu a nutriční návyky jako stěžejní faktor životního stylu ve vztahu ke zdraví, - specifikovat stěžejní principy a požadavky na školní stravování, - vysvětlit specifika výživy dětí s ohledem na kvalitativní i kvantitativní aspekty - vysvětlit metabolismus základních i vedlejších živin a vody a jejich význam pro lidský organismus, určit denní doporučené dávky energie a živin pro dětský věk, - odůvodnit princip formování potravinových preferencí a averzí dětí, shrnout specifika formování nutričního chování dětí a vysvětlit vztah mezi výživou a zdravím dítěte (aktuálně i v budoucnu), - určit adekvátní pitný režim pro děti předškolního věku, - definovat zásady výživových doporučení a preventivní výživy pro předškolní věk, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod. - zhodnotit poruchy příjmu potravy v souvislosti s hodnocením optimálního stavu výživy, - analyzovat bio-psycho-sociální aspekty příjmu potravy, - popsat principy alternativních výživových směrů, - uvést základní dietní doporučení u vybraných onemocnění; popsat princip prevence alimentárních nákaz, - zaujmout adekvátní postoj k vlivu výživy na lidské zdraví.
Zvládnutí tematických celků daného předmětu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast na cvičeních, 90% docházka na cvičení
Doporučená literatura
  • FRAŇKOVÁ, S. a kol. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0797-9..
  • FRAŇKOVÁ, S., DVOŘÁKOVÁ-JANŮ, V. Psychologie výživy a sociální aspekty jídla. Praha: UK, 2003. ISBN 80-246-0548-1..
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘÍZKOVÁ, J., MALICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7..
  • GREGORA, M., ZÁKOSTRLECKÁ, D. Jídelníček kojenců a malých dětí. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4773-6..
  • HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. a PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. ISBN 978-80-7013-575-4..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
  • KLIMEŠOVÁ, I. a STELZER, J. Fyziologie výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3280-9..
  • KOMPRDA, T. Základy výživy člověka. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2017. ISBN 978-80-7509-500-8..
  • KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
  • KOŠŤÁLOVÁ, A. et al. Manuál pro školní jídelny: metodická pomůcka pro realizaci projektu "Zdravá školní jídelna". Praha: Státní zdravotní ústav, 2017. ISBN 978-80-7071-367-9..
  • KUNOVÁ, V. Zdravá výživa. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3433-0..
  • MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5351-5..
  • MALČÍK, M. a T. KOŠŤÁLOVÁ, A. a kol. Rádce školní jídelny. 1, Nutriční doporučení ministerstva zdravotnictví ke spotřebnímu koši. Praha: Státní zdravotní ústav, 2015. ISBN 978-80-7071-340-2..
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2017). Praha: MŠMT, 2017..
  • TLÁSKAL, P. et al. Výživa a potraviny pro zdraví. Praha: Společnost pro výživu, z.s., 2016. ISBN 978-80-906659-0-3..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy a speciální pedagogika (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní