1. Pojetí antropologie jako komplexního souboru věd o člověku. Studium člověka v biosociokulturní perspektivě. Koncept integrální antropologie ve světě a v České republice. Aplikace antropologických poznatků v práci pedagoga/učitele. 2. Člověk jako společný objekt zájmu antropologie a pedagogiky. Jedinec a společnost v pedagogické antropologii. Problematika lidské variability v antropologii a pedagogice. Filozofie humanistické antropologie. Aplikace v pedagogice. 3. Základy biologické antropologie a jejich význam v práci pedagoga/učitele. Současná biologická antropologie a její perspektivy. Variabilita a morfologie lidského těla v socio-kulturním kontextu. Role dědičnosti, přírodního výběru a vnějšího prostředí na proměnlivost organismu ve vazbě na ontogenetický vývoj člověka. Aplikace v pedagogice. 4. Základy sociální a kulturní antropologie a jejich význam v práci pedagoga/učitele. Vybrané antropologické teorie. Problematika příbuzenství, manželství a rodiny. Otázky spirituality, víry a náboženství. Svátky, tradice a rituály a jejich význam v životě člověka a společnosti. Využití těchto poznatků v pedagogice. 5. Základy filozofické antropologie a jejich význam v práci pedagoga. Člověk a globalizace. Globální problémy lidstva. Krize civilizovaných společností a cesty k jejich překonávání z pohledu integrálních věd o člověku. Aplikace v pedagogice. 6. Paradigma aplikované antropologie. Využití antropologických poznatků v pedagogické práci. Změny obsahu a cíle výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami lidských společností. Výchova v multikulturním, interkulturním a intrakulturním kontextu. 7. Metodologie antropologických disciplín. Praktické aplikace ve výchovně vzdělávacím procesu, v práci pedagoga/učitele.
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
-
Cichá, M. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
-
Eriksen, T. H., Kuldová, T., & Jakoubek, M. (2007). Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
-
Kučerová, S. (1990). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita.
-
Mácha, K., Krátoška, J., & Šteigl, J. (2004). 100 tezí o integrální antropologii: Praha 1977 - Mnichov 2004. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
-
Pelcová, N. (2010). Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál.
-
Preissová, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Sokol, J. (2008). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál.
-
Soukup, M. (2011). Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
-
Soukup, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.
-
Soukup, M. (2009). Základy kulturní antropologie. Praha: Akademie veřejné správy.
-
Soukup, V. (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
-
Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel, M., Svoboda, M., & Šmahel, Z. Biologie pro psychology a pedagogy.
-
Wolf, J., & Mácha, K. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Wolf, J. (2004). Antropologie pro každý den. Praha: ARSCI.
|