Předmět: Speciální pedagogická praxe ve zdravotnických zařízeních

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Speciální pedagogická praxe ve zdravotnických zařízeních
Kód předmětu KAZ/NSPXQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Koncepce ošetřovatelství se zaměřením na výkon praxe ve zdravotnických klinických zařízeních, její specifika, kompetence jednotlivých členů zdravotnického týmu podle dosaženého vzdělání, funkčních pozic atd.; Organizace výuky ošetřovatelských předmětů, zejména její praktické části, propojení teorie s praxí; Organizace pedagogických praxí, probíhajících ve zdravotnických klinických zařízeních; Příprava na výuku na lůžkovém oddělení nebo v ambulanci; Evaluace žáků důraz na komplexní hodnocení jeho výkonu, včetně dodržování etických zásad, komunikaci s klientem a ostatními zdravotníky; Nejčastější chyby učitelů při vedení pedagogických praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; Právní aspekty výkonu praxe ve zdravotnických klinických zařízeních; Etické zásady realizace pedagogických a odborných praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; Supervize ve zdravotnických klinických zařízeních.

Studijní aktivity a metody výuky
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Semestrální práce - 54 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět má charakter blokové výuky - praxe. Probíhá na vybraném oddělení zdravotnického zařízení, pod supervizí zkušeného pedagoga. Student pracuje jako pedagog vedle zkušeného pedagoga, který na praxe standardně dochází se svými žáky, např. coby učitel na střední zdravotnické škole s budoucími zdravotnickými asistenty apod.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - uvést specifika práce ve zdravotnických klinických zařízeních, se zaměřením na ošetřující personál, znalosti jeho kompetencí podle úrovně vzdělání, funkčních pozic atd.; - charakterizovat organizaci výuky ošetřovatelských předmětů s akcentem na jejich praktickou část, probíhající ve zdravotnických klinických zařízeních; - popsat organizaci pedagogických praxí ve zdravotnických klinických zařízeních, včetně přípravy na výuku v těchto zařízeních a evaluace žáků; - uvést nejčastější chyby učitelů při organizací pedagogických praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; - vyjmenovat hlavní právní a etické zásady při vedení praxí ve zdravotnických klinických zařízeních; - vysvětlit princip supervizí ve zdravotnických klinických zařízeních, popsat jejich organizaci a práci s výsledky supervize.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

V průběhu praxe student plní průběžné úkoly, které mu pedagog zadává, např. připravuje plán výuky, organizuje ji, tvoří úkoly pro žáky, průběžně je hodnotí atd. Současně postupně vytváří tzv. portfolio vlastní praxe, které zahrnuje veškeré důležité informace o jejím průběhu, včetně průběžného plnění úkolů, hodnocení atd. Zápočet bude udělen na základě výkazu praxe, výše uvedeného portfolia a hodnocení ze strany pedagoga, které je komplexní. Nedílnou součástí zápočtu je supervize praxe, na níž se sám student aktivně podílí.
Doporučená literatura
  • Viz odborné předměty.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 86 s.. Olomouc: UP, PdF.
  • CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2.. Olomouc: UP,PdF.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr