Předmět: Specifika somatického vývoje

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Specifika somatického vývoje
Kód předmětu KAZ/NPSOQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecné principy stavby lidského těla, buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy. Přehled ontogenetického vývoje člověka. Soustava kosterní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava svalová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava oběhová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava dýchací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava trávicí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Kůže a přídatné kožní orgány s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava vylučovací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava pohlavní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava žláz s vnitřní sekrecí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava nervová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava smyslová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
Somatologie dětského věku je jedním ze stěžejních předmětů studijního oboru Učitelství výchovy ke zdraví pro ZŠ. Hlavním cílem je důkladné seznámení s anatomií a fyziologií člověka s důrazem na vývojová specifika jednotlivých tělních soustav v období dětství a dospívání. Posluchači jsou seznamováni též s vývojovými anomáliemi a nejčastějšími vrozenými vadami.
Student by po absolvování předmětu měl získat náhled na biologické zvláštnosti dětského věku, který mu umožní přistupovat k dětem s ohledem na jejich možnosti v jednotlivých vývojových obdobích a chápat změny, ke kterým dochází v průběhu dospívání. Měl by být schopen, tyto změny dospívajícím srozumitelným způsobem vysvětlit .
Předpoklady
Student má základní znalosti z biologie člověka.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Schopnost samostatné práce s PC a literárními zdroji.
Doporučená literatura
  • Kopecký, M. a kol. (2010). Somatologie. Olomouc.
  • Machová, J. (2008). Biologie člověka pro učitele.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr