Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecné principy stavby lidského těla, buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy. Přehled ontogenetického vývoje člověka. Soustava kosterní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava svalová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava oběhová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava dýchací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava trávicí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Kůže a přídatné kožní orgány s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava vylučovací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava pohlavní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava žláz s vnitřní sekrecí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava nervová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava smyslová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zkoušku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Somatologie dětského věku je jedním ze stěžejních předmětů studijního oboru Učitelství výchovy ke zdraví pro ZŠ. Hlavním cílem je důkladné seznámení s anatomií a fyziologií člověka s důrazem na vývojová specifika jednotlivých tělních soustav v období dětství a dospívání. Posluchači jsou seznamováni též s vývojovými anomáliemi a nejčastějšími vrozenými vadami.
Student by po absolvování předmětu měl získat náhled na biologické zvláštnosti dětského věku, který mu umožní přistupovat k dětem s ohledem na jejich možnosti v jednotlivých vývojových obdobích a chápat změny, ke kterým dochází v průběhu dospívání. Měl by být schopen, tyto změny dospívajícím srozumitelným způsobem vysvětlit .
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti z biologie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Schopnost samostatné práce s PC a literárními zdroji.
|
Doporučená literatura
|
-
Kopecký, M. a kol. (2010). Somatologie. Olomouc.
-
Machová, J. (2008). Biologie člověka pro učitele.. Praha.
|