Předmět: Prevence rizikových faktorů živ. stylu

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Prevence rizikových faktorů živ. stylu
Kód předmětu KAZ/NPRFQ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Prevence a její druhy. Rizikové faktory životního stylu. Vývoj rizikových faktorů. Alkohol. Drogy. Kouření. Nedostatek pohybu. Výživa. Témata k samostudiu: Vývoj rizikových faktorů neinfekčních onemocnění u obyvatel ČR v návaznosti na realizaci intervenčních programů. Předmět je koncipován tak, že na rozmanitá témata budou přizváni odborníci z praxe např. se SZÚ, Krajské hygienické stanice apod., kteří budou podrobně seznamovat studenty s danou problematikou a jejím řešením v praxi. Výuku je možné realizovat v rámci vzdělávacích akcí Den zdraví a Vánoce a zdraví

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat prevenci a její druhy, - definovat rizikového faktory životního stylu, - interpretovat vývoj rizikových faktorů, - reagovat na prezentaci poznatků od odborníků z praxe, - aktivně se zapojit do výuky s odborníky z praxe a diskutovat s nimi, - analyzovat rizikové faktory - alkohol, drogy, kouření, nedostatek pohyby a nevhodnou skladbu výživy.
stejné jako cíle
Předpoklady
žádné specifické

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní zapojení studenta do výuky / přednášky s odborníkem na dané téma Témata k dlouhým úkolům (seminárním pracím): Každý student zpracuje téma na zvolený rizikový faktor životního stylu a jeho prevenci a práci odevzdá v systému LMS Unifor souhrnně minimálně týden před možností udělení zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k závěrečnému testu a následně udělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • Kalman, M., & Vašíčková, J. (2013). Zdraví a životní styl dětí a školáků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kalman, M., Hamřík, Z., & Pavelka, J. (2009). Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost. Olomouc: ORE-institut.
  • Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Benešová, D., Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků.
  • Sigmundová, D., Sigmund, E., Hamřík, Z., & Kalman, M. (2014). Trends of overweight and obesity, sedentary behaviour and physical activity in Czech schoolchildren: HBSC comparative study between the years 2002, 2006 and 2010. European Journal of Public Health, doi:10.1093/eurpub/ckt085.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr