Předmět: Pohyb a zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pohyb a zdraví
Kód předmětu KAZ/NPOZQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Problematika pohybové aktivity, prevence, sedavého chování, metody testování tělesné zdatnosti, zásady tělesného zatěžování s ohledem na věk a pohlaví jedinců, faktory ovlivňující energetický výdej, strečink a relaxační metody.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými a praktickými metodami testování tělesné zdatnosti, kontrolou účinnosti pohybové aktivity, zásadami tělesného zatěžování s ohledem na věk a pohlaví jedinců, s faktory ovlivňujícími energetický výdej při tělesném cvičení, se stanovením intenzity zatížení pomocí tepové frekvence, s využitím palpace a s měřením srdeční frekvence pomocí srdečních monitorů. Seznámí se s problematikou strečinku a relaxačních cvičení a jeho významu v pohybové aktivitě na zdraví jedince.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat a objasnit témata předmětu Pohyb a zdraví; - orientovat se v problematice testování tělesné zdatnosti; - navrhnout programy řízené pohybové aktivity; - doporučit možnosti relaxačních cvičení a jeho význam pro zdraví jedince s akcentem na konkrétní profesi; - aplikovat získané informace do výuky předmětu na středních školách včetně začlenění poznatků s mezioborovým přesahem.
Předpoklady
Předpokladem je zvládnutí učiva z předmětu somatologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast na výuce, zpracování zadaného úkolu. Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením kolokvia. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení kolokvia. Témata úkolů: Vyhledání odborného článku na téma související s problematikou pohyb a zdraví, zpracování tématu a jeho následná prezentace.
Doporučená literatura
  • DICLEMENTE, R. J., CROSBY, R. A., SALAZAR. L F. (2013). Health behavior theory for public health: principles, foundations, and applications.. Burlington.
  • KALMAN, M., HAMŘÍK, Z., PAVELKA, J. (2009). Podpora pohybové aktivity: pro odbornou veřejnost.. Olomouc.
  • KOPECKÝ, M. et al. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu.. Olomouc.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. (2009). Psychologie zdraví.. Praha.
  • MÁČEK, M., RADVANSKÝ, J. (2011). Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity.. Praha.
  • MCKENZIE, J. F.,NEIGER, B. L, THACKERAY, R. (2013). Planning, implementing, and evaluating health promotion programs: a primer.. Boston.
  • SIGMUND, E., SIGMUNDOVÁ, D. (2011). Pohybová aktivita pro podporu zdraví dětí a mládeže.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr