Předmět: Metodický seminář Výchovy ke zdraví 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Metodický seminář Výchovy ke zdraví 1
Kód předmětu KAZ/NPM1Q
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
RVP Člověk a zdraví. Minimální standardy pro Výchovu ke zdraví. Výukové metody pro témata: Komunita. Hodnota zdraví a potřeby jedince. Pedagogická praxe. Odpovědnost za zdraví. Aktivní podpora zdraví. Výživová doporučení pro obyvatelstvo ČR. Neinfekční onemocnění hromadného výskytu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (ve spojitosti s absolvováním disciplín Didaktika výchovy ke zdraví 1 a 2 a Metodický seminář Výchovy ke zdraví II) navrhnout a realizovat výukové metody pro očekávané výstupy 1-8: - popsat obsahovou náplň vzdělávacího rámce Člověk a zdraví, resp. vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví, - aplikovat ilustrativní úlohy k minimálním standardům pro Výchovu ke zdraví, - vybrat a realizovat adekvátní výukové metody pro jednotlivé tematické celky Výchovy ke zdraví, - evaluovat jednotlivé výukové metody, - posoudit pozitiva a negativa jednotlivých výukových metod ve Výchově ke zdraví, - vysvětlit role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvést příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví, - vysvětlit na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlit vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví, - posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvodit z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví, - usilovat v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví, - vyjádřit vlastní názor k problematice zdraví a diskutovat o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí - dávat do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňovat zdravé stravovací návyky, - uplatňovat osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami, - projevovat odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (ve spojitosti s absolvováním disciplín Didaktika výchovy ke zdraví 1 a 2 a Metodický seminář Výchovy ke zdraví II) navrhnout a realizovat výukové metody pro očekávané výstupy 1-8: - popsat obsahovou náplň vzdělávacího rámce Člověk a zdraví, resp. vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví, - aplikovat ilustrativní úlohy k minimálním standardům pro Výchovu ke zdraví, - vybrat a realizovat adekvátní výukové metody pro jednotlivé tematické celky Výchovy ke zdraví, - evaluovat jednotlivé výukové metody, - posoudit pozitiva a negativa jednotlivých výukových metod ve Výchově ke zdraví, - vysvětlit role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvést příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví, - vysvětlit na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlit vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví, - posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvodit z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví, - usilovat v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví, - vyjádřit vlastní názor k problematice zdraví a diskutovat o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí - dávat do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňovat zdravé stravovací návyky, - uplatňovat osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami, - projevovat odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu.
Předpoklady
absolvování disciplíny Didaktika výchovy ke zdraví 1,2

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

- vybrat a realizovat adekvátní výukové metody pro jednotlivé tematické celky Výchovy ke zdraví
Doporučená literatura
  • Čábalová Dagmar. (2012). Výchova ke zdravému životnímu stylu - příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E. Kritické myšlení v současné škole. .
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků..
  • JANIŠ, K., TÄUBNER, V. (1999). Didaktika sexuální výchovy.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janošková, D. a kol. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání.. Olomouc.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. (2002). Školní didaktika.. Praha: Portál.
  • Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Krejčí Milada. (2011). Výchova ke zdravému životnímu stylu - učebnice. Plzeň.
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program.
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program.
  • marádová, e. Ochrana dětí v každodenní práci školy. .
  • Marádová, E. (2000). Zdravý životní styl: pro 6.-9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletého gymnázia. Praha: Fortuna.
  • Marádová Eva. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • ŠVEC, V., ŠIMONÍK, O., FILOVÁ, H. Praktikum didaktických dovedností. .
  • www.msmt.cz. www.msmt.cz.
  • www,rvp.cz. www.rvp.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr