Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Diagnostika a známky těhotenství. Změny v organismu těhotné ženy. Fyziologická gravidita. Rizikové a patologické těhotenství. Systém péče o těhotnou ženu, prenatální poradny, vyšetřovací metody v těhotenství. Životní styl v těhotenství Předporodní příprava, těhotenské kurzy, porodní plán. Příprava rodičů na příchod dítěte, výbava pro miminko. Délka těhotenství, termín porodu, možnosti ukončení těhotenství. Porod fyziologický - 1. doba porodní. Porod fyziologický - 2. doba porodní. Porod fyziologický - 3. doba porodní. Porod fyziologický - 4. doba porodní. Alternativní porody (do vody, na porodní stoličce, ?.), porod podle Leboyera. Problematika šestinedělí, poporodní deprese, laktační psychóza. Kojení - význam, složení mléka, technika kojení, frekvence, kontraindikace, pomůcky?
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Tato výběrová disciplína rozšiřuje dosavadní zdravovědné znalosti a dovednosti. Důraz je kladen zejména na praktické postřehy fyziologického těhotenství a porodu, včetně alternativních způsobů péče o těhotnou ženu, rodičku, šestinedělku a kojící matku a její rodinu a má výrazně edukační charakter. Po absolvování předmětu má student umět odpovědět těhotné ženě, rodičce, šestinedělce i kojící matce na základní otázky, související s problematikou nebo jí umět zprostředkovat další konzultace u odborníků.
Student získá přehled o aktuálním systému péče o těhotnou ženu a rodičku, seznámí se s fyziologickým těhotenstvím a porodem, zejména s tzv. přirozeným porodem.
|
Předpoklady
|
Práce s PC, připojení na internet. Orientace v odborných publikacích a elektronických zdrojích - databázích.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Účast na výuce. Zpracování seminární práce dle dohody s vyučujícím.
|
Doporučená literatura
|
-
F.,Macku J. (1998). Průvodce těhotenstvím a porodem. Praha.
-
Beránková, B. (2002). Cvičení v těhotenství a šestinedělí. Praha: Triton.
-
Bravený, P., Nováková, M. (1999). Stručný přehled lékařské fyziologie. Brno.
-
Calda, P. (2010). Ultrazvuková diagnostika v těhotenství a gynekologii.. Praha: Aprofema.
-
Cichá, M. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
-
DYLEVSKÝ, I. (2000). Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. 480 s.. Epava, Olomouc.
-
Goldmann, R., Cichá, M. (2002). Základy pediatrie pro pedagogy. Olomouc.
-
Javorka, K. et al. (2001). Lekárska fyziológia. Martin, Osveta.
-
JUŘENÍKOVÁ, P., PETROVÁ, V., HUSKOVÁ, J. . Ošetřovatelství (Vnitřní lékařství, gynekologie, porodnictví, urologie, 1. část). Uherské Hradiště: Střední zdravotnická škola, 1998..
-
Kiedroňová, E. (2005). . Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem.. Praha: Grada.
-
Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Grada.
|