Vyučující
|
-
Preissová krejčí Andrea, Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
-
Kočí Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Možnosti a limity výuky antropologie na pedagogických fakultách. Antropagogika v kontextu procesu celoživotního vzdělávání. Historická dimenze pedagogické antropologie. Osobnost Jana Amose Komenského a jeho vliv na moderní pedagogiku. Filozoficko-antropologické aspekty ve vzdělávání. Rozvoj tolerantní a solidární společnosti ve filozofii R. Rortyho. Moderní přístupy v pedagogice. Zážitková pedagogika. Co je multikulturalismus? Kritika a obhajoba multikulturalismu. Problematika jinakosti, tolerance, odlišnosti, empatie. Problematika mediální prezentace menšin. Proces migrace a integrace cizinců žijících na našem území. Faktory ovlivňující míru integrace. Rasa a rasismus. Diskriminace ve vzdělávání. Extremismus v historii i současnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Pedagogická antropologie je koncipována jako obohacení přípravy kandidátů učitelství ve smyslu společenského zájmu pedagogiky i antropologie na zachování a rozvoji člověka (lidských společností). Předmět se snaží objasnit vzdělávání a výchovu a její vývoj v celistvém pohledu na člověka na základě biologických a sociálních poznatků o lidském rodu.
Absolventi jsou připraveni na využití poznatků z pedagogické antropologie ve své budoucí profesi i ve vlastním životě. Umějí: - integrovat poznatky biologické, sociální, kulturní, filozofické antropologie s poznatky sociální pedagogiky, obecné a srovnávací pedagogiky, obecné i oborové didaktiky a dalších disciplín, které s problematikou pedagogického procesu souvisí; - vhodně a správně interpretovat základní směry pedagogické antropologie skrze J. A Komenského, W. Diltheye, M. Schelera, M. Bubera či R. Rortyho; - volit vhodné pedagogické strategie ve vazbě na interkulturní tematiku, tedy proti xenofobnímu smýšlení a chování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Vypracování písemné studie na jedno z témat uvedených v obsahu předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Buber, M. (2005). Já a ty. Praha.
-
Cichá, M. a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha.
-
Gulová, L. (2008). Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno.
-
Horyna, B. (1998). Filosofie posledních let před koncem filosofie. Praha.
-
Komenský, J. A. (1992). Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha.
-
Komenský, J. A. (2010). Předehra pansofie: objasnění pansofických pokusů. Praha.
-
Kučerová, S. (1994). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno.
-
Mácha, K. (2004). 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc.
-
Pelcová, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha.
-
Preissová Krejčí, A. - Cichá, M. - Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismu: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc.
-
Rorty, R. (2000). Filozofia a zrkadlo prírody. Bratislava.
-
Scheler, M. (1968). Místo člověka v kosmu. Praha.
-
Tretera, I. (2002). Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi. Praha.
|