Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví 1
Kód předmětu KAZ/NPD1Q
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Schytilová Jaroslava, Mgr.
Obsah předmětu
Témata ke konzultacím: Učebnice k Výchově ke zdraví. Metodické materiály pro učitele Výchovy ke zdraví. Příprava na vyučovací hodinu Výchovy ke zdraví. Struktura vyučovací hodiny Výchovy ke zdraví. Formy výuky Výchovy ke zdraví. Metody výuky Výchovy ke zdraví. Hodnocení ve Výchově ke zdraví. Rámcový vzdělávací program. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví. Školní vzdělávací programy. Mezipředmětové vztahy. Aplikační a průřezová témata výchovy ke zdraví. Témata k dlouhým úkolům (seminárním pracím): Každý student zpracuje metodický balíček (vzorovou vyučovací hodinu na zadané téma), který bude v rozsahu max. 10 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení zápočtu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (s Didaktikou výchovy ke zdraví 2): * interpretovat systém základního vzdělávání pomocí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dle revize platné od 1. 1. 2013 s účinností od 1. 9. 2013), * vysvětlit očekávané výstupy vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví a celého vzdělávacího rámce Člověk a zdraví, * identifikovat učivo vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví, * nalézt mezipředmětové vztahy v tématech výchovy ke zdraví a dalších vzdělávacích oblastí, * formulovat cíle pro výchovu ke zdraví, * definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je ve výuce, * analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku výchovy ke zdraví, * využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku výchovy ke zdraví, * koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), *aplikovat vhodné učební úlohy pro výchovu ke zdraví, * analyzovat školní vzdělávací programy s ohledem na témata výchovy ke zdraví, * získat kompetenci k realizaci výuky Výchovy ke zdraví na základní škole. Disciplína (společně s Didaktikou výchovy ke zdraví 2) je jednou ze zásadních vyučovacích předmětů pro studijní obor Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy, která jim umožní získat teoretické i praktické kompetence pro povolání učitele. Témata: Kurikulární dokumenty včetně Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy. Cíle a pojetí Výchovy ke zdraví, očekávané výstupy a učivo. Didaktické zásady. Metody a formy výuky výchovy ke zdraví, důraz na aktivizující metody. Příprava na vyučovací hodinu, struktura a fáze vyučovací hodiny. Učební úlohy ve výchově ke zdraví. Učebnice a další studijní materiály, vhodné www stránky pro výchovu ke zdraví. Materiálně didaktické prostředky. Hodnocení ve výchově ke zdraví.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (s Didaktikou výchovy ke zdraví 2): - interpretovat systém základního vzdělávání pomocí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dle revize platné od 1. 1. 2013 s účinností od 1. 9. 2013), - vysvětlit očekávané výstupy vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví a celého vzdělávacího rámce Člověk a zdraví, - identifikovat učivo vzdělávací oblasti Výchova ke zdraví, - nalézt mezipředmětové vztahy v tématech výchovy ke zdraví a dalších vzdělávacích oblastí, - formulovat cíle pro výchovu ke zdraví, - definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je ve výuce, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku výchovy ke zdraví, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku výchovy ke zdraví, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - aplikovat vhodné učební úlohy pro výchovu ke zdraví, - analyzovat školní vzdělávací programy s ohledem na témata výchovy ke zdraví, - získat kompetenci k realizaci výuky Výchovy ke zdraví na základní škole.
Předpoklady
Práce s PC, připojení na internet.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce

Účast na prezenčních tutoriálech. Individuální práce studentů = off-line aktivity, včetně samostudia. Zpracování metodického balíčku v rozsahu max. 10 stran formátu A4, který odevzdá formou dlouhého úkolu v systému LMS Unifor.
Doporučená literatura
  • Čábalová Dagmar. (2012). Výchova ke zdravému životnímu stylu - příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E. Kritické myšlení v současné škole. .
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků..
  • JANIŠ, K., TÄUBNER, V. (1999). Didaktika sexuální výchovy.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janošková, D. a kol. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2006). Didaktika sekundárního vzdělávání.. Olomouc.
  • Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Krejčí Milada. (2011). Výchova ke zdravému životnímu stylu - učebnice. Plzeň.
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program.
  • marádová, e. Ochrana dětí v každodenní práci školy. .
  • Marádová, E. (2000). Zdravý životní styl: pro 6.-9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletého gymnázia. Praha: Fortuna.
  • Marádová Eva. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • ŠVEC, V., ŠIMONÍK, O., FILOVÁ, H. Praktikum didaktických dovedností. .
  • www.msmt.cz. www.msmt.cz.
  • www,rvp.cz. www.rvp.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr