Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Terminologické vymezení pojmů zdraví a nemoc. Národní program přípravy na stárnutí. Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017. Demografické aspekty stárnutí a stáří. Důsledky stárnutí obyvatelstva. Mezigenerační vztahy, starý člověk a rodina. Problematika soběstačnosti a závislosti ve stáří. Zdravotní stav a problematika polymorbidity u seniorů. Komplexní zdravotní a sociální péče o staré občany. Gerontologická prevence a etická hlediska péče o staré občany. Sebeobraz a životní spokojenost ve stáří. Problematika soužití tří generací. Sociální vyloučení osob seniorského věku a jeho důsledky. Příprava na stáří z hlediska péče o svůj zdravotní stav, psychickou pohodu a sociální začlenění. Možnosti psychické aktivizace seniorů. Význam cvičení a vhodnost výběru tělesných aktivit seniorů. Vliv rozvoje informačních technologií na život a vzdělávání osob seniorského věku. Celoživotní vzdělávání formy, prostředky a možné přínosy v rozvoji osobnosti osob seniorského věku. Občanské sdružení ŽIVOT 90 a její význam pro osoby seniorského věku. Tísňová péče Areíon a její nabídka a okruh uživatelů. Kluby seniorů jejich význam a postavení v životě seniorů. Senioři jako oběti domácího násilí. Syndrom závislosti u seniorů. Sexuální život ve stáří a jeho poruchy. Biopsychosociální problematika nástupu seniorů do ústavní péče. Rizika a negativa ústavní péče v současné době.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je především dovednost aplikace teoretických poznatků o zdraví a nemoci z bio-psycho-sociálně-spirituálního pohledu a holistický přístup k osobám seniorského věku včetně definování základních teorií stárnutí jedince a objasnění příčin polymorbidity. Důležitým výstupem disciplíny je aplikace principů aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí, benefity celoživotního vzdělávání a schopnost detekce projevů ageismu ve společnosti.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat základní teorie zdraví a nemoci, - definovat základní teorie stárnutí, - vysvětlit současné i historické pohledy na problematiku stárnutí a stáří, - popsat pozitiva celoživotního vzdělávání, - argumentovat principy aktivního přístupu ke zdraví v procesu stárnutí, - charakterizovat fyziologické i patologické procesy stárnutí jak z hlediska somatického tak i psychického, - detekovat a hodnotit projevy ageismu ve společnosti, - objasnit význam polymorbidity, - zhodnotit problematiku umírání a smrti v současné české společnosti.
|
Předpoklady
|
Disciplína je určena pro studenty oboru Učitelství odborných předmětů pro SZŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 7 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů.
|
Doporučená literatura
|
-
& Čevela, R. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada Publishing.
-
& Vidovićová, L. (2013). Stáří ve městě, město v životě seniorů. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
-
Muhlpacher, P. (2009). Gerontopedagogika. Brno: Masarykova Univerzita.
|