Předmět: Pedagogická antropologie (1)

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pedagogická antropologie (1)
Kód předmětu KAZ/NPANP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Preissová krejčí Andrea, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Antropologie Antropologické disciplíny Pedagogická antropologie Vznik a vývoj pedagogické antropologie Co je člověk Základní témata pedagogické antropologie

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Pedagogická antropologie či antropologie výchovy se snaží objasňovat edukaci ? výchovu a její vývoj v celistvém pohledu na člověka na základě biologických a sociálních poznatků o lidském rodu. Například ve vztahu k různým omezením i možnostem člověka daným rozdíly v myšlení a komunikaci, způsobech chování, ve zvycích, v tradicích, rituálech, náboženském přesvědčení, sdíleném právu, hodnotách atd. mezi jednotlivými sociálními, etnickými, rasovými a jinými skupinami populace. V angličtině, francouzštině, němčině se používá termín edukační antropologie, což v češtině lze překládat jako pedagogická antropologie nebo také antropologie výchovy.
Po prostudování této disciplíny byste měli být schopni: - definovat pedagogickou antropologii - popsat zdroje pedagogické antropologie - analyzovat zdroje ve vztahu k pedagogické antropologii
Předpoklady
Pro zvládnutí disciplíny je zapotřebí disponovat znalostmi obecné pedagogiky, obecné psychologie, filosofie, sociologie na úrovni vysokoškolského studia a historie na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozhovor

Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
Doporučená literatura
  • On-line katalogy knihoven.
  • Boorstin, D. J. (1992). Člověk tvůrce. Praha: Prostor.
  • BREZINKA, W. (1996). Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon.
  • Budil, I. T. (2001). Za obzor Západu: proměny antropologického myšlení.. Praha.
  • Havlínová, M. aj. (1997). Program podpory zdraví ve škole.. Praha: Portál.
  • KUČEROVÁ, S. (1994). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Praha: MU.
  • Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: PdF UK.
  • Sokol, J. (2002). Filozofická antropologie.. Praha: Portál.
  • Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
  • Šišková, T. (2001). Menšiny a migranti v ČR.. Praha: Portál.
  • Šteigl, J. aj. Antropologie pro pedagogy.. Olomouc: PdF UP.
  • Wilson, E. O. (1998). Konsilience. O nezbytnosti sjednocení přírodních a humanitních věd.. Praha: Prostor.
  • WOLF, J. (1992). Člověk a jeho Svět. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr