Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zdraví: Definice, vývoj definic zdraví, zdraví v holistickém pojetí. jednotlivé bio-psycho-sociální a spirituální složky zdraví. Nemoc: Diagnostika, diagnóza, symptom, syndrom, etiologie, patogeneze. Reakce organismu na zátěž, formy a průběh nemoci. Autoimunitní a degenerativní onemocnění. Determinanty zdraví: Vnitřní a vnější faktory, rizikové oblasti životního stylu. Princip vzniku civilizačních nemocí. Bezpečná komunita: Bezpečná škola, bezpečná třída, prevence úrazů u dětí. Výchova ke zdraví na ZŠ: Integrace a mezipředmětové vazby Zdravotní gramotnost. Programy podporující zdraví Zdravá škola (principy a její filozofie, základní pravidla) Programy podporující zdraví Zdraví 21 Aktivizační metody v rámci podpory zdraví Témata k seminárním pracím, skupinové projekty, individuální práce studentů: " Problematika KOUŘENÍ - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj kuřáctví v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika kouření, složení cigaretového kouře atp. " Problematika ALKOHOLU - vznik závislosti (psychická, sociální, tělesná), vývoj konzumace alkoholu v ČR, legislativa v ČR, zdravotní rizika pijáctví, sociální a psychické dopady alkoholismu. Alkohol jako celospolečensky tolerovaná droga. Dítě v rodině alkoholika. " ILEGÁLNÍ DROGY - klasifikace dle účinku, aplikace, rizikovosti. Legislativa v ČR. Rizika zneužívání návykových látek. Problematika odvykání a léčby - primární, sekundární a terciární prevence. " ZÁVISLOSTI - patologické hráčství. " PREVENCE STRESU - relaxační a uvolňovací techniky. Druhy stresu, stresové situace, zvládání stresu. Eustres a dystres. " POHYBOVÁ AKTIVITA - aerobní a anaerobní pohybová aktivita, optimální tělesná zátěž druhy sportovní aktivity, pozitivní a negativní důsledky pohybové aktivity. Pohybová aktivita jako prevence civilizačních onemocnění. " Témata životního stylu - RIZIKOVÉ SEXUÁLNÍ CHOVÁNÍ. " VÝŽIVA - zásady zdravé výživy, stravovací režim, nemoci spojené s výživou, poruchy příjmu potravy, obezita u dětí, potravinové alergie, preference a averze potravin, alternativní formy stravování u dětí, pitný režim.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je, aby studenti byli seznámeni s náplní vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví a s jeho dílčími determinantami. Posluchači si osvojí poznatky o hodnotě lidského zdraví, o vlivech, které určují lidské zdraví v rámci holistického pojetí. Naučí se chápat člověka jako složitou a individuální bio-psycho-sociální a spirituální bytost. V širokém kontextu této koncepce se seznámí se zdravým i nezdravým životním stylem a jeho dopady na zdraví člověka. Proniknou do problematiky preventivních programů podporujících zachování zdraví a do programů Zdravá škola apod.
Seznámení s náplní celého studijního oboru a s jeho dílčími determinantami. Posluchači si osvojí poznatky o hodnotě lidského zdraví, o vlivech, které určují lidské zdraví v rámci holistického pojetí. Proniknutí do problematiky projektů k podpoře zdraví (Zdraví 21, Zdraví 2020, Zdravá škola aj.).
|
Předpoklady
|
Disciplína je určena pro studenty učitelství výchovy ke zdraví se zaměřením na vzdělávání. Nutné její zapsání a absolvování v 1. ročníku studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Práce na PC, připojení k internetu. Práce na zadaném projektu nebo seminární práci.
|
Doporučená literatura
|
-
Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I a Vildová, Z. (1998). Program podpory zdraví ve škole. Rukověť projektu Zdravá škola. Praha.
-
Kotulán,J. (2005). Zdravotní nauka pro pedagogy.. Masarykova univerzita.
-
Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
|