Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pro kombinovanou formu studia byl vytvořen distanční studijní text dostupný v systému LMS Unifor: KOPECKÝ, M. Somatologie I. Olomouc: UP, 2013. Dostupné v LMS Unifor. BEZDĚKOVÁ, M., KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Somatologie II. Olomouc: UP, 2013 Dostupné v LMS Unifor. KIKALOVÁ, K., KOPECKÝ, M. Biologie dítěte a nemoci dětí. Olomouc: UP, 2013 Předpoklady - Student má základní znalosti z biologie člověka Témata ke konzultacím: Přehled ontogenetického vývoje člověka. Soustava žláz s vnitřní sekrecí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava nervová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava smyslová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Témata k samostudiu: Soustava kosterní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava svalová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava oběhová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava dýchací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava trávicí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Kůže a přídatné kožní orgány s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava vylučovací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. Soustava pohlavní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět prohlubuje dosavadní znalosti studentů o stavbě a funkci lidského těla a rozšiřuje je o zvláštnosti v období dětství a dospívání. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: * Charakterizovat základní principy stavby a funkce lidského těla * Vysvětlit ontogenetický vývoj jedince * Definovat zvláštnosti stavby a funkce organismu dětí a mladých lidí * Popsat nejčastější vrozené vývojové vady a jejich vliv na postnatální vývoj jedince Témata: * Obecné principy stavby lidského těla, buňka, tkáně, orgány, orgánové soustavy. * Přehled ontogenetického vývoje člověka. * Soustava kosterní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava svalová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava oběhová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava dýchací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava trávicí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Kůže a přídatné kožní orgány s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava vylučovací s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava pohlavní s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava žláz s vnitřní sekrecí s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava nervová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání. * Soustava smyslová s ohledem na zvláštnosti v období dětství a dospívání.
Student by po absolvování předmětu měl získat náhled na biologické zvláštnosti dětského věku, který mu umožní přistupovat k dětem s ohledem na jejich možnosti v jednotlivých vývojových obdobích a chápat změny, ke kterým dochází v průběhu dospívání. Měl by být schopen, tyto změny dospívajícím srozumitelným způsobem vysvětlit .
|
Předpoklady
|
Práce s PC, připojení na internet.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Účast na prezenčních tutoriálech. Individuální práce studentů = off-line aktivity, včetně samostudia.
|
Doporučená literatura
|
|