Předmět: Prevence rizikových faktorů životního stylu

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Prevence rizikových faktorů životního stylu
Kód předmětu KAZ/NKRFQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prevence a její druhy. Rizikové faktory životního stylu. Vývoj rizikových faktorů. Alkohol. Drogy. Kouření. Nedostatek pohybu. Výživa. Předmět je koncipován tak, že na rozmanitá témata budou přizváni odborníci z praxe např. se SZÚ, Krajské hygienické stanice apod., kteří budou podrobně seznamovat studenty s danou problematikou a jejím řešením v praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat prevenci a její druhy, - definovat rizikového faktory životního stylu, - interpretovat vývoj rizikových faktorů, - reagovat na prezentaci poznatků od odborníků z praxe, - aktivně se zapojit do výuky s odborníky z praxe a diskutovat s nimi, - analyzovat rizikové faktory - alkohol, drogy, kouření, nedostatek pohyby a nevhodnou skladbu výživy
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat prevenci a její druhy, - definovat rizikového faktory životního stylu, - interpretovat vývoj rizikových faktorů, - reagovat na prezentaci poznatků od odborníků z praxe, - aktivně se zapojit do výuky s odborníky z praxe a diskutovat s nimi, - analyzovat rizikové faktory - alkohol, drogy, kouření, nedostatek pohyby a nevhodnou skladbu výživy.
Předpoklady
Absolvování disciplín s biologickou a zdravotnickou problematikou v nižších ročnících.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Každý student zpracuje téma na zvolený rizikový faktor životního stylu a jeho prevenci a práci odevzdá v systému LMS Unifor souhrnně minimálně týden před možností udělení zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k závěrečnému testu a následně udělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • JARVIS, Carolyn. (2011). Physical Examination and Health Assessment.
  • KRIEGER, Jesse. (2014). Lifestyle Entrepreneur: Live Your Dreams, Ignite Your Passions and Run Your Business From Anywhere in The World.
  • PENSIERO, Laura, OSBORNE, Michael, OLIVIERA, Susan et al. (1998). The Strang Cookbook for Cancer Prevention: A Complete Nutrition and Lifestyle Plan to Dramatically Lower Your Cancer Risk.
  • RIPPE, James M. (2013). Lifestyle Medicine.
  • WHITE, Emily, ARMSTRONG, Bruce K. and Rodolfo SARACCI. (2008). Principles of Exposure Measurement in Epidemiology: Collecting, Evaluating and Improving Measures of Disease Risk Factors. Oxford University.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní