Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojmový aparát (rizikové chování, prevence); stěžejní oblasti rizikového chování závislosti látkové i nelátkové, rizikové sexuální chování (včetně rizika nákazou pohlavně přenosnou chorobou i neplánované gravidity a sexuálního zneužívání), poruchy příjmu potravy (mentální anorexie a bulimie, moderní poruchy příjmu potravy aj.; vliv rizikového chování na zdraví ve všech jeho složkách bezprostředně i v budoucnu; Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 2018; školní metodik primární prevence a význam tvorby školních preventivních programů; organizace poskytující pomoc v prevenci i při výskytu rizikového chování na regionální i celostátní úrovni. Témata úkolů: Poruchy příjmu potravy mentální anorexie a její prevence; poruchy příjmu potravy mentální bulimie a její prevence; moderní poruchy příjmu potravy ortorexie, bigorexie, drunkorexie a jejich prevence; organizace a programy v prevenci poruch příjmu potravy; klasifikace návykových látek zneužívaných v ČR; bio-psycho-sociální rizika zneužívání návykových látek v dětství a dospívání; problematika zneužívání alkoholu u dětí a mládeže; problematika kouření u školních dětí; studie zneužívání návykových látek (ESPAD, HBSC aj.); organizace a projekty na minimalizaci zneužívání návykových látek; prevence nákazou pohlavně přenosnými chorobami; problematika HIV/AIDS v ČR; prevence neplánované gravidity u mladých dívek; prevence sexuálního zneužívání; analýza školních preventivních programů na vybrané ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem rizikové chování - vyjmenovat kategorie rizikového chování - popsat dopad rizikového chování na bio-psycho-sociální složky zdraví (zejm. u zneužívání omamných a psychotropních látek včetně alkoholu; užívání tabákových výrobků, rizikového sexuálního chování, spektra poruch příjmu potravy aj.) - vysvětlit pojmy vztahující se k primární, sekundární a terciární prevenci (všeobecné, selektivní a indikované) - odůvodnit nutnost koncepce Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 2018 - popsat princip programů školní prevence rizikového chování a úlohu metodika školní prevence - zmapovat organizace, programy a projekty k prevenci rizikového chování dětí a mládeže
jsou shodné s cílem předmětu
|
Předpoklady
|
nejsou žádné specifické předpoklady požadovány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení zápočtu.
|
Doporučená literatura
|
-
AUJEZKÁ, Anna et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Vyd. 1. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 173 s. Monografie. ISBN 978-80-87258-91-0..
-
CIKLOVÁ, Kateřina. Rizikové chování ve škole s vazbou na legislativní úpravu: rádce školního metodika prevence. 1. vyd. [Ostrava]: EconomPress, 2014. 160 s. ISBN 978-80-905065-6-5..
-
HUTYROVÁ, Miluše, RŮŽIČKA, Michal a SPĚVÁČEK, Jan. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. 95 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3725-5..
-
KABÍČEK, Pavel a kol. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Vyd. 1. Praha: Triton, 2014. 343 s. ISBN 978-80-7387-793-4..
-
& Kopecký, M. (2012). Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013 ? 2018. Dostupné online na http://www.msmt.cz/file/28077 [cit. 2014-05-10]..
-
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 4., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 173 s. ISBN 978-80-7367-908-8..
-
PAPEŽOVÁ, Hana, ed. Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 424 s., vi s. barev. obr. příl. Psyché. ISBN 978-80-247-2425-6..
-
VANÍČKOVÁ, Eva et al. Sexuální zneužívání dětí: rizika a potřeby dětí jako východisko prevence. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 3. lékařská fakulta, 2012. 95 s. ISBN 978-80-260-3379-0..
-
Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kikalová, K., & Kopecký, M. (2014). Úvod do studia prevence závislostí dětí a dospívajících. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Strnisková, D. (2014). Úvod do problematiky HIV-AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|