Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Heiderová Hana, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení pojmu kvalita života a jeho vztahu k moderní medicíně a společnosti. Přehled významných historických faktů spojených s vývojem pojetí kvality života. Analýza hlavních a v praxi užívaných pojmů spojených s kvalitou života. Dimenze kvality života. Teoretické a metodologické problémy kvality života a příbuzných pojmů. Osobnostní a sociodemografické faktory ve vztahu ke kvalitě života a ke zvládání diskomfortu a nemoci resilience, hardiness, coping, body image, sence of coherence self-efficacy, self-esteem, well-being, sociální opora, socioekonomický status. Principy měření a hodnocení kvality života. Instrumenty hodnocení kvality života. Kvalita života v klinické praxi. Kvalita života jedinců s bolestí. Měření kvality života zaměřené na chronické choroby. Specifika kvality života seniorů ve vztahu k polymorbiditě. Hodnotová orientace a postoje jedinců ke kvalitě svého života.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je především dovednost aplikace teoretických poznatků pojmu kvalita života a jejich dimenzí. Formulace osobnostních a sociodemografických faktorů ve vztahu ke kvalitě života a ke zvládání diskomfortu a nemoci. Přiblížení instrumentů hodnocení kvality života i v klinické praxi. Hodnotová orientace a postoje jedinců ke kvalitě svého života. Specifika kvality života seniorů ve vztahu k polymorbiditě.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vysvětlit historické pohledy na problematiku kvality života, - analyzovat teoretické problémy v pojetí kvality života, - definovat základní dimenze kvality života, - charakterizovat osobnostní a sociodemografické faktory ve vztahu ke kvalitě života, - ovládat strategie zvládání diskomfortních situací, - znát principy měření a hodnocení kvality života, - aktivně používat vytvořené instrumenty pro hodnocení kvality života.
|
Předpoklady
|
Disciplína je určena pro studenty oboru Učitelství odborných předmětů pro SZŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. Vypracování seminární práce na zadané téma v rozsahu 7 normalizovaných stran A4 včetně odkazů na použité zdroje dle ISO 690. Dále studenti vloží seminární práci do Portálu UP portal.upol.cz v části "Moje studium" "Semestrální práce". Seminární práce je automaticky kontrolována v systému na odhalování plagiátů.
|
Doporučená literatura
|
-
Dvořáčková, D. Kvalita života seniorů.
-
Gurková, E., & Wirthová, V. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada Publishing.
-
Mareš, J. (2008). Kvalita života u dětí a dospívajících. Brno: MSD.
-
Payne, J. (2005). Kvalita života a zdraví. V Praze: Triton.
|