Předmět: Management kvality v ošetřovatelství a krizový management

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Management kvality v ošetřovatelství a krizový management
Kód předmětu KAZ/NKMŠQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Význam kvality péče, legislativa spojená s kvalitou, manažer, management v ošetřovatelství, plánování, organizování, vedení lidí, motivace, tým, adaptační proces, historický vývoj problematiky kvality ve zdravotní péči, audit, akreditace, certifikace, indikátory kvality zdravotní péče, kvalita zdravotní péče, řízení kvality zdravotní péče, standard, tvorba standardů, příprava auditního šetření a jeho vyhodnocování, organizování času, úkoly, práce a povinnosti managerů v organizaci, efektivní týmová práce, management rizik, definice rizik, klasifikace rizik, metody snižování rizik, time management, mimořádné události

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem kvalita péče, riziko péče, - charakterizovat základní legislativní dokumenty spojené s kvalitou a krizovým managementem - vysvětlit termíny audit, akreditace, indikátory kvality zdravotní péče, řízená zdravotní péče, standard, - aktivně se účastnit tvorby standardů, - analyzovat výsledky auditního šetření, - provádět auditní činnost v rámci praxe, - klasifikovat riziko a popsat metody snižování rizika, - uvádět strategie k prevenci mimořádných událostí, - vysvětlit principy time managementu.
Student - se orientuje v systému zdravotnických věd a ošetřovatelství; - zná diagnostické systémy v ošetřovatelství; - orientuje se v ošetřovatelských konceptuálních modelech; - chápe teoretická východiska lidských hodnot a potřeb, je schopen je identifikovat; - dokáže využít životní příběhy ve výuce; - zná metodiku dokumentování ošetřovatelské praxe; - rozumí problematice Evidence Based Practice, umí ji vysvětlit a uvést na příkladu z praxe; - je schopen připravit k publikaci kvalitní odborný článek; - umí vyhledávat relevantní zdroje z ošetřovatelství v databázích (připravit systematickou review); - umí implementovat poznatky z předmětu do pedagogické praxe.
Předpoklady
Předpokladem je absolvování bakalářského studia

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Docházka: povinná na první a poslední přednášce, jinak doporučená. Semestrální práce na zadané réma v rozsahu minimálně 5 stran textu, student odevzdá minimálně 7 dnů před kolokviem. Témata na semestrální práci: - Systematická review z oblasti ošetřovatelského výzkumu. - Evidence Based Practice - zkušenosti s aplikací v České republice. - Ošetřovatelský proces a jeho proměny v čase. - Aplikace vědních komponent oboru ošetřovatelství ve vybraném zdravotnickém zařízení. Kolokvium: Znalost probrané látky z tematických okruhů.
Doporučená literatura
  • BAŠTECKÁ Bohumila, Jan MACH a kol. Klinická psychologie.Praha: Portál, 2015..
  • Gladkij, I. a kol. (2003). Management ve zdravotnictví. Brno - Computer Press.
  • Gurková, E., & Wirthová, V. (2011). Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada Publishing.
  • HALMO, Renata. (2015). Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.
  • HELMING, Mary, Cynthia, C. BARRERE a Deborah SHIELDS. (2013). Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston.
  • JAROŠOVÁ Darja a Renáta Zelníková. (2014). Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada.
  • KLUGAR Miloslav. (2015). Systematická review ve zdravotnictví.. Olomouc.
  • MASLOW, Abraham Harold. (2014). O psychologii bytí.. Praha: Portál.
  • MASTILIAKOVÁ Dagmar. (2014). Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika v moderní ošetřovatelské praxi.. Praha: Grada.
  • NANDA - International. (2016). Ošetřovatelské diagnózy.. Praha: Grada.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. (2012). Management v ošetřovatelství.. Praha: Grada.
  • PLEVOVÁ, Ilona a kolektiv. (2011). Ošetřovatelství I.. Praha: Grada.
  • Škrla, P., Škrlová, M. (2003). Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion.
  • TÓTHOVÁ, Valérie a kol. (2014). Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2.. Praha: Triton.
  • TSCHUDIN Verena. (2003). Ethics in Nursing. The Caring Relationship. 3.. London: Elsevier.
  • VÖRÖSOVÁ, Gabriela a kolektiv. (2007). Klasifikačné systémy a štandardizácia terminológie v ošetrovateĺstve.. Martin: Osveta.
  • WATSON, Jean. (2012). Human Caring Science.. Boston: Jones and Bartlett.
  • ŽIAKOVÁ Katarína a kol. (2007). Ošetrovateľské konceptuálne modely.. Martin: Osveta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr