Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní terminologie; učení; komunikace v edukačním procesu; edukační standardy; osobnost edukátora; zásady edukace ve zdravotnickém zařízení; edukační cíle, zásady, formy; edukační metody; edukační plán; realizace edukačního plánu; hodnocení edukace; zdroje edukace pacientů na internetu a e-learningové strategie v edukaci pacientů; specifika edukace; aplikace ošetřovatelských teorií a modelů v edukační praxi; edukační programy v komunitě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s modernímu edukativními postupy, které se dnes uplatňují ve zdravotnické praxi. Edukace patří mezí základní povinnosti a každodenní profesionální činností zdravotnických pracovníků. Studenti si osvojí nutné vědomosti a dovednosti, které jsou nezbytné pro efektivní edukaci a na praktických ukázkách si vyzkouší možnosti a způsoby edukace.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat edukační standardy, zásady, - formulovat edukační cíle, - aplikovat metody edukace v praxi, - využívat materiální didaktické prostředky při edukaci, - koncipovat edukační plán, - evaluovat edukační proces.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma sestavení edukačního plánu pro klienta s vybraným onemocněním, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení zápočtu. Témata úkolů: Podmínky a projevy žádoucího vztahu ke zdraví. Kognitivní, efektivní a psyhomotorické cíle edukace; zdravotnický pracovník v rolí edukátora, formy a metody edukace vzhledem ke kultuře klienta; metody a techniky edukace - audio, video, verbální, motorické vzhledem ke stylům učení klientů; řízení ante a post factum etapy; edukace, autoedukace, reedukace; projekty pro kooperaci s institucemi s primární edukační funkcí - rodina, škola; projekty pro kooperaci zdravotnických institucí s klientelou; zadání projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
Journal on efficiency and responsibility in education and science..
-
JIRKOVSKÁ, A. et al. (2013). Kaleidoskop edukace léčby inzulinem: se zaměřením na analoga inzulinu. Praha: Medical Tribune CZ.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
KANTOR, J. et al. (2013). Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KARAFIÁTOVÁ, M. et al. (2009). Sborník z mezinárodního kongresu Zlín 2009: ošetřovatelské pohledy na péči o zdraví se studentskou sekcí "Zdraví - věc společná": edukace a prevence civilizačních chorob: : součást studentského projektu č. D/0258/2009/KH "Rozvoj kompetencí v oblasti prevence civilizačních chorob".. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
-
LACIGOVÁ, S. et al. (2006). Diagnostika a léčba syndromu diabetické nohy pro praxi. Plzeň: Diabetologické centrum.
-
Magurová, D., & Majerníková, Ľ. (2009). Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
-
Nemcová, J., Hlinková, E. (2010). Moderná edukácia v ošetrovatelstve. Martin: Osveta.
-
PETŘKOVÁ, A., ČORNANIČOVÁ, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SALIVAROVÁ, J., VETEŠKA, J. (2014). Edukace seniorů v evropském kontextu: teoretická a aplikační východiska.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
-
ŠAUEROVÁ, M., VADÍKOVÁ, K. (2013). Specifika edukace seniorů.. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra.
|