Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Epidemiologie významných infekčních nemocí. Zákonitosti šíření nákaz. Očkování. Design epidemiologických studií kritické hodnocení. Epidemiologická surveillance. Výskyt infekčních nemocí hlášení EPIDAT. Základní terminologie hygieny, hygienické normy a opatření. Témata, týkající se hygienou všeobecnou a komunální, prostředí obecně - voda, ovzduší, hluk, osvětlení apod. Témata specifické hygieny - hygiena dětí a dorostu, hygiena ve školním prostředí (hygiena vyučovacího procesu, biorytmy, hygiena učení, atd.), hygiena výživy, hygiena práce, hygiena zdravotnických zařízení, hygiena záření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 19 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát epidemiologii významných infekčních nemocí, epidemiologické trendy výskytu infekcí v ČR i ve světě, - definovat kolektivní imunitu a význam očkování v prevenci nemocí, - kriticky hodnotit epidemiologické studie a jejich validitu, - aplikovat poznatky jednotlivých složek speciální hygieny na zdravý životní styl, - zdůvodnit dodržování zásad výroby a užívání předmětů denní potřeby určené dětem a mládeži, - ověřovat dodržování Zákona o ochraně veřejného zdraví na modelových příkladech.
Úkolem disciplíny je také poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát v případě současného epidemiologického a hygienického poznání. Rovněž je reflektován vývoj systému orgánů ochrany veřejného zdraví, epidemiologická a hygienická situace v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy a epidemiologická a hygienická opatření zaměřená na zvýšení odolnosti populace.
|
Předpoklady
|
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Základní znalosti z problematiky biologie dětí. Základní znalosti z problematiky epidemiologie. Základní znalosti z problematiky hygieny.
|
Doporučená literatura
|
-
Kabátová, H. (2013). Hygiena ve školských zařízeních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kollárová, H. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z epidemiologie.
-
Kollárová, H., Horáková, D., Azeem, K. (2014). Základy epidemiologické metodologie. Univerzita Palackého v Olomouci LF.
-
Matoušková, I., Vlčková, J. (2012). Vybrané kapitoly z epidemiologie 2. LF UP v Olomouci.
-
Zemánek, P. (2014). Školní hygiena. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|