Předmět: Aktuální trendy v epidemiologii a hygien

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Aktuální trendy v epidemiologii a hygien
Kód předmětu KAZ/NKEHQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Epidemiologie významných infekčních nemocí. Zákonitosti šíření nákaz. Očkování. Design epidemiologických studií kritické hodnocení. Epidemiologická surveillance. Výskyt infekčních nemocí hlášení EPIDAT. Základní terminologie hygieny, hygienické normy a opatření. Témata, týkající se hygienou všeobecnou a komunální, prostředí obecně - voda, ovzduší, hluk, osvětlení apod. Témata specifické hygieny - hygiena dětí a dorostu, hygiena ve školním prostředí (hygiena vyučovacího procesu, biorytmy, hygiena učení, atd.), hygiena výživy, hygiena práce, hygiena zdravotnických zařízení, hygiena záření.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 19 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - znát epidemiologii významných infekčních nemocí, epidemiologické trendy výskytu infekcí v ČR i ve světě, - definovat kolektivní imunitu a význam očkování v prevenci nemocí, - kriticky hodnotit epidemiologické studie a jejich validitu, - aplikovat poznatky jednotlivých složek speciální hygieny na zdravý životní styl, - zdůvodnit dodržování zásad výroby a užívání předmětů denní potřeby určené dětem a mládeži, - ověřovat dodržování Zákona o ochraně veřejného zdraví na modelových příkladech.
Úkolem disciplíny je také poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát v případě současného epidemiologického a hygienického poznání. Rovněž je reflektován vývoj systému orgánů ochrany veřejného zdraví, epidemiologická a hygienická situace v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy a epidemiologická a hygienická opatření zaměřená na zvýšení odolnosti populace.
Předpoklady
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Základní znalosti z problematiky biologie dětí. Základní znalosti z problematiky epidemiologie. Základní znalosti z problematiky hygieny.
Doporučená literatura
  • Kabátová, H. (2013). Hygiena ve školských zařízeních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kollárová, H. a kol. (2010). Vybrané kapitoly z epidemiologie.
  • Kollárová, H., Horáková, D., Azeem, K. (2014). Základy epidemiologické metodologie. Univerzita Palackého v Olomouci LF.
  • Matoušková, I., Vlčková, J. (2012). Vybrané kapitoly z epidemiologie 2. LF UP v Olomouci.
  • Zemánek, P. (2014). Školní hygiena. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr