Předmět: Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnických předmětech

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnických předmětech
Kód předmětu KAZ/NKDŠQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vzdělávání v ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnickém záchranářství v ČR a ve světě - v současnosti i minulosti; Pregraduální, postgraduální a celoživotní vzdělávání zdravotnických asistentů, všeobecných sester, porodních asistentek a zdravotnických záchranářů, jejich kompetence a uplatnění ve zdravotnickém systému; Pedagogické dokumenty na zdravotnických školách kurikula oborů a předmětů, cíle studia, jeho obsahy a profily absolventů, rámcové a školní vzdělávací programy, učební / studijní plány a sylaby jednotlivých předmětů, se zaměřením na ošetřovatelské předměty a zdravotnické předměty charakteru praktického vyučování; Osobnost učitele odborných zdravotnických předmětů, se zaměřením na předměty ošetřovatelské a zdravotnické předměty zahrnující praktické vyučování; Organizační zajištění výuky ošetřovatelských předmětů, včetně praxe, která probíhá v klinických zařízeních, tj. u lůžka nemocného, a výuky dalších zdravotnických předmětů, zahrnujících praktické vyučování; Studijní zdroje, učebnice a jiné studijní opory se zaměřením na ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnické záchranářství; Motivace žáků ve zdravotnických oborech, se zaměřením na ošetřovatelství, případně další obory s praktickým vyučováním; Cíle, formy, metody a prostředky výuky v ošetřovatelství v hodinách teorie a v rámci praktického vyučování zdravotnických předmětů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 6 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vzdělat a vychovat budoucího učitele ošetřovatelských předmětů a praktického vyučování, který bude mít jak dostatečné teoretické znalosti, tak potřebné praktické dovednosti, včetně schopnosti komunikace, a samozřejmě také potřebnou etickou výchovu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat obsah učiva ošetřovatelství na zdravotnických školách, stejně tak obsah učiva dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování (např. předmět se zaměřením na první pomoc apod.); - aplikovat efektivní metody a formy výuky v ošetřovatelských předmětech, případně dalších zdravotnických předmětech, které zahrnují praktické vyučování; - z didaktického hlediska analyzovat učivo předmětu ošetřovatelství, případně dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování; - samostatně řešit didaktické problémy; - zdůvodňovat vlastní didaktická rozhodnutí; - analyzovat zkušenosti získané pedagogickou praxí na střední škole; - popsat a orientovat se v pedagogických dokumentech, ve vazbě na ošetřovatelské předměty, případně další předměty, které zahrnují praktické vyučování; - popsat alternativní didaktické koncepce a inovace, ve vazbě na výše uvedené předměty.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test, Seminární práce

Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na zadané ošetřovatelské téma, případně téma zaměřené do oblasti porodní asistence či zdravotnického záchranářství, který odevzdá (dle dohody event. v systému LMS-Unifor) minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zkouška proběhne formou didaktického testu.
Doporučená literatura
  • Osnovy pro SZŠ, VZŠ, kurikula studijních programů VŠ a další z oboru ošetřovatelství a porodní asistence..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Andrésová, M., & Slezáková, L. (2013). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Bočková, V., & Podlahová, L. (1989). Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Bočková, V., Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. VUP Olomouc.
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Cichá, M., Dorková, Z. (2017). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ČÁP, J. (1997). Psychologie výchovy a vyučování. Praha : UK.
  • Čoupková, H., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Hejnarová, E., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • horák. (2009). Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
  • Ivanová, K., a kol. (1998). Kapitoly z lékařské etiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Kuberová, H., & Pilařová, D. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
  • Martina Cichá, Zlatica Dorková. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc.
  • Nehyba, J., Kolář, J., Dubec, M., Smékal, V., Brücknerová, K., Muchová, L., Moree, D., Vaněk, J., Svojanovský, P., Lojdová, K., & Mareš, J. Reflexe mezi lavicemi a katedrou.
  • Obst, O., & Kalhous, Z. (2003). Didaktika sekundární školy. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Přikrylová, L., & Slezáková, L. (2014). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
  • Švec. V., Filová, H., Šimoník, O.. (1998). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
  • Taliánová, M., Řeřuchová, M. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr