Předmět: Didaktika podpory zdraví

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika podpory zdraví
Kód předmětu KAZ/NKDZQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Schytilová Jaroslava, Mgr.
  • Sladká ševčíková Jana
Obsah předmětu
Systém kurikulárních dokumentů - Rámcové vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro vzdělávací obor Zdravotnický asistent, školní vzdělávací programy. Cíle a pojetí výuky předmětů zdravotnické prevence a podpory zdraví, očekávané výstupy a učivo. Didaktické zásady. Metody a formy výuky, důraz na aktivizující metody. Příprava na vyučovací hodinu, struktura a fáze vyučovací hodiny. Učební úlohy. Učebnice a další studijní materiály. Materiálně didaktické prostředky. Hodnocení žáků ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat a interpretovat Rámcový vzdělávací program vzdělávacího oboru Zdravotnický asistent, - vysvětlit očekávané výstupy vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče a Vzdělávání pro zdraví, - identifikovat učivo vzdělávací oblasti Základ pro poskytování ošetřovatelské péče a Vzdělávání pro zdraví, - nalézt mezipředmětové vztahy v tématech zdravotnická prevence a podpora zdraví, - formulovat výukové cíle, - definovat nejužívanější výukové metody a organizační formy aplikovat je ve výuce, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku předmětů zdravotnické prevence, - využívat materiálně didaktické prostředky ve výuce, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - aplikovat vhodné učební úlohy, - analyzovat školní vzdělávací programy s ohledem na témata zdravotnické prevence.
Jsou uvedeny v cílech
Předpoklady
absolvování disciplíny NZRZQ

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Každý student zpracuje seminární práci na zadané téma, která bude v rozsahu max. 5 stran formátu A4 a odevzdá v systému LMS Unifor minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce tutorem je nutným předpokladem pro možnost přistoupit k udělení zápočtu.
Doporučená literatura
  • Čábalová Dagmar. (2012). Výchova ke zdravému životnímu stylu - příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E. Kritické myšlení v současné škole. .
  • GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků..
  • JANIŠ, K., TÄUBNER, V. (1999). Didaktika sexuální výchovy.. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janošková, D. a kol. Občanská výchova s blokem Rodinná výchova.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kotrba, T., Lacina, L., & Šefrová, H. (2011). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
  • Krejčí Milada. (2011). Výchova ke zdravému životnímu stylu - učebnice. Plzeň.
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program.
  • marádová, e. Ochrana dětí v každodenní práci školy. .
  • Marádová, E. (2000). Zdravý životní styl: pro 6.-9. ročník základní školy a odpovídající ročníky víceletého gymnázia. Praha: Fortuna.
  • Marádová Eva. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • ŠVEC, V., ŠIMONÍK, O., FILOVÁ, H. Praktikum didaktických dovedností. .
  • www.msmt.cz. www.msmt.cz.
  • www,rvp.cz. www.rvp.cz.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní