Předmět: Úvod do celostní antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Úvod do celostní antropologie
Kód předmětu KAZ/NKCAQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pojetí antropologie jako komplexního souboru věd o člověku. Studium člověka v biosociokulturní perspektivě. Koncept integrální antropologie ve světě a v České republice. Aplikace antropologických poznatků v práci pedagoga/učitele. 2. Člověk jako společný objekt zájmu antropologie a pedagogiky. Jedinec a společnost v pedagogické antropologii. Problematika lidské variability v antropologii a pedagogice. Filozofie humanistické antropologie. Aplikace v pedagogice. 3. Základy biologické antropologie a jejich význam v práci pedagoga/učitele. Současná biologická antropologie a její perspektivy. Variabilita a morfologie lidského těla v socio-kulturním kontextu. Role dědičnosti, přírodního výběru a vnějšího prostředí na proměnlivost organismu ve vazbě na ontogenetický vývoj člověka. Aplikace v pedagogice. 4. Základy sociální a kulturní antropologie a jejich význam v práci pedagoga/učitele. Vybrané antropologické teorie. Problematika příbuzenství, manželství a rodiny. Otázky spirituality, víry a náboženství. Svátky, tradice a rituály a jejich význam v životě člověka a společnosti. Využití těchto poznatků v pedagogice. 5. Základy filozofické antropologie a jejich význam v práci pedagoga. Člověk a globalizace. Globální problémy lidstva. Krize civilizovaných společností a cesty k jejich překonávání z pohledu integrálních věd o člověku. Aplikace v pedagogice. 6. Paradigma aplikované antropologie. Využití antropologických poznatků v pedagogické práci. Změny obsahu a cíle výchovy a vzdělávání v souvislosti se změnami lidských společností. Výchova v multikulturním, interkulturním a intrakulturním kontextu. 7. Metodologie antropologických disciplín. Praktické aplikace ve výchovně vzdělávacím procesu, v práci pedagoga/učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům takové vědomosti a dovednosti z integrálně koncipované antropologie, které uplatní v práci pedagoga/učitele.
Student se orientuje ve vědách o člověku se schopností kreativního propojování a využívání poznatků humanitních i přírodních věd v teorii a praxi, s ohledem na role pedagoga/učitele.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Účast na přednáškách. Vypracování písemné studie na téma "Využití antropologických poznatků v práci pedagoga/učitele" (s citací min. jednoho zahraničního autora - překlad ze světového jazyka) a její obhajoba při kolokviu. Kolokvium - dobrá orientace ve vědách o člověku se schopností kreativního propojování a využívání poznatků humanitních i přírodních věd v teorii a praxi, s ohledem na role pedagoga/učitele.
Doporučená literatura
  • Cichá, M. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
  • Eriksen, T. H., Kuldová, T., & Jakoubek, M. (2007). Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton.
  • Kučerová, S. (1990). Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno: Masarykova univerzita.
  • Mácha, K., Krátoška, J., & Šteigl, J. (2004). 100 tezí o integrální antropologii: Praha 1977 - Mnichov 2004. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
  • Pelcová, N. (2000). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
  • Preissová, A., Cichá, M., & Gulová, L. (2012). Jinakost, předsudky, multikulturalismus: možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Sokol, J. (2008). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál.
  • Soukup, M. (2011). Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Soukup, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.
  • Soukup, M. (2009). Základy kulturní antropologie. Praha: Akademie veřejné správy.
  • Soukup, V. (2011). Antropologie: teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
  • Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel, M., Svoboda, M., Šmahel, Z., & Michalíková, Z. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
  • Wolf, J., & Mácha, K. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Wolf, J. (2004). Antropologie pro každý den. Praha: ARSCI.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr