Předmět: Integrální antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Integrální antropologie
Kód předmětu KAZ/NIANP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Preissová krejčí Andrea, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecné pojetí antropologie jako komplex antropologie biologické, kulturní a sociální. 2. Podstata, smysl a význam antropologie. 3. Proč by antropologie měla být integrální? 4. Koncept integrální antropologie v ČR. 5. Vymezení interdisciplinární problematiky mezi antropologií, sociální psychologií, etnografií a sociologií. 6. Integrální pohled na člověka. 7. Lidské tělo, zdraví a nemoc. 8. Člověk kulturní a společenský. 9. Příspěvek filozofické antropologie. 10. Příspěvek pedagogické antropologie. 11. Systém antropologického vzdělávání a nejvýznamnější výsledky antropologických výzkumů v ČR. 12. Metody a formy spolupráce při řešení komplexních otázek mezilidských vztahů, chování a činnosti lidí v různých přírodních, kulturních a sociálních podmínkách a prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 13 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Snahy o sjednocení oborů vedly v druhé polovině 20. století k definování obecné antropologie nebo integrální antropologie. Obě pojetí antropologii definují jako celostní vědu o člověku, společnosti a kultuře, která integruje a propojuje poznání biologické a sociokulturní antropologie a dalších relevantních disciplín. Člověk je bytost daná kontinuálním prolínáním biologických, sociálních a kulturních entit a jevů. Pro antropologii je důležitý holistický ? celostní přístup, protože vždy se jedná o interdisciplinární studium a antropolog musí využívat a kombinovat všechny poznatky z jednotlivých disciplín.
Absolventi kurzu dokážou nejen uplatňovat biosociokulturní přístup při nahlížení na člověka jako součást určité skupiny, ale také využít interdisciplinární přístup k hledání řešení problémů současné společnosti.
Předpoklady
Pro zvládnutí disciplíny je zapotřebí disponovat znalostmi obecné pedagogiky, obecné psychologie, filosofie, sociologie na úrovni vysokoškolského studia a historie na úrovni středních škol.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Esej

Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
Doporučená literatura
  • BREZINKA, W. (1996). Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon.
  • Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha.
  • Budil, I. (2007). Za obzor západu. Praha.
  • Cichá, M., a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha.
  • Eriksen, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál.
  • Fukuyama, F. (2002). Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka.
  • Huntington, S. P. (2001). Střet civilizací. Praha.
  • KAPICA, M. (2000). Pedagogika zdraví. Opole/Olomouc: UO/UP.
  • Kottak, C. P. (2011). Anthropology: Appreciating Human Diversity. New York.
  • Mácha, K. (2004). 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc.
  • Malina, J. (2009). Antropologický slovník. Brno.
  • MURPHY, R. F. (1998). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon.
  • Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha.
  • Sokol, J. (2002). Filozofická antropologie.. Praha: Portál.
  • Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
  • Wolf, J. (1992). Člověk a jeho svět. Praha: Karolinum.
  • Wolf, J. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr