Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Preissová krejčí Andrea, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obecné pojetí antropologie jako komplex antropologie biologické, kulturní a sociální. 2. Podstata, smysl a význam antropologie. 3. Proč by antropologie měla být integrální? 4. Koncept integrální antropologie v ČR. 5. Vymezení interdisciplinární problematiky mezi antropologií, sociální psychologií, etnografií a sociologií. 6. Integrální pohled na člověka. 7. Lidské tělo, zdraví a nemoc. 8. Člověk kulturní a společenský. 9. Příspěvek filozofické antropologie. 10. Příspěvek pedagogické antropologie. 11. Systém antropologického vzdělávání a nejvýznamnější výsledky antropologických výzkumů v ČR. 12. Metody a formy spolupráce při řešení komplexních otázek mezilidských vztahů, chování a činnosti lidí v různých přírodních, kulturních a sociálních podmínkách a prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Snahy o sjednocení oborů vedly v druhé polovině 20. století k definování obecné antropologie nebo integrální antropologie. Obě pojetí antropologii definují jako celostní vědu o člověku, společnosti a kultuře, která integruje a propojuje poznání biologické a sociokulturní antropologie a dalších relevantních disciplín. Člověk je bytost daná kontinuálním prolínáním biologických, sociálních a kulturních entit a jevů. Pro antropologii je důležitý holistický ? celostní přístup, protože vždy se jedná o interdisciplinární studium a antropolog musí využívat a kombinovat všechny poznatky z jednotlivých disciplín.
Absolventi kurzu dokážou nejen uplatňovat biosociokulturní přístup při nahlížení na člověka jako součást určité skupiny, ale také využít interdisciplinární přístup k hledání řešení problémů současné společnosti.
|
Předpoklady
|
Pro zvládnutí disciplíny je zapotřebí disponovat znalostmi obecné pedagogiky, obecné psychologie, filosofie, sociologie na úrovni vysokoškolského studia a historie na úrovni středních škol.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Esej
Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
|
Doporučená literatura
|
-
BREZINKA, W. (1996). Filosofické základy výchovy. Praha: Zvon.
-
Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha.
-
Budil, I. (2007). Za obzor západu. Praha.
-
Cichá, M., a kol. (2014). Integrální antropologie. Praha.
-
Eriksen, T. H. (2008). Sociální a kulturní antropologie. Praha: Portál.
-
Fukuyama, F. (2002). Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka.
-
Huntington, S. P. (2001). Střet civilizací. Praha.
-
KAPICA, M. (2000). Pedagogika zdraví. Opole/Olomouc: UO/UP.
-
Kottak, C. P. (2011). Anthropology: Appreciating Human Diversity. New York.
-
Mácha, K. (2004). 100 tezí o integrální antropologii. Olomouc.
-
Malina, J. (2009). Antropologický slovník. Brno.
-
MURPHY, R. F. (1998). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon.
-
Pelcová, N. (2002). Filozofická a pedagogická antropologie. Praha.
-
Sokol, J. (2002). Filozofická antropologie.. Praha: Portál.
-
Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
-
Wolf, J. (1992). Člověk a jeho svět. Praha: Karolinum.
-
Wolf, J. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha.
|