Předmět: vývojová a fyzická antropologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu vývojová a fyzická antropologie
Kód předmětu KAZ/NFANQ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí a poslání současné antropologie. Fyzická a vývojová antropologie v integrovaném systému věd o člověku. Stručný přehled historie Fyzické (biologické) antropologie. Objektivní metody Fyzické antropologie. Fyzická antropologie jako věda o variabilitě znaků a typů člověka. Etnická antropologie ? vznik antropogeografických typů. Rovnocennost lidských typů. Vývoj lidských populací- evropské a světové trendy, situace v ČR. Pronikání nových technologií a poznatků do antropologie. Hlavní oblasti aplikací poznatků z Fyzické antropologie. Evoluce, fylogenese a antropogenese. Nejstarší předchůdci člověka. Australopithékové a jejich význam z hlediska dalšího vývoje. Hominizace a sapientace. Homo habilis a Homo erectus. Homo neandertalesis. Homo sapiens. Ontogenetický vývoj člověka, členění, vztah k fylogenesi. Dospělost a stárnutí člověka. Zvláštnosti stavby a funkce orgánů člověka v průběhu života.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Laborování
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje studentům základní orientaci o biologickém studiu člověka, o jeho minulosti, přítomnosti i budoucnosti jako jedince i člena lidských populací, s osvětlením hlavních příčin a zákonitostí fylogenetického a ontogenetického vývoje. V uceleném historickém přehledu od starověku po současnost je presentován přínos význačných antropologických škol a osobností pro formování vývojové a fyzické antropologie jako vědy, včetně podílu českých antropologů. Na problematiku variability lidských znaků a hlavních geografických antropologických typů navazuje výklad o jednotném původu a zařazení současného člověka, včetně nebezpečí biologického rasismu. Celkově informace zahrnuté v předmětu představují základní východiska pro studium navazujících antropologických disciplin - kulturní, sociální, aplikovanou a celostní. Předmět - cvičení poskytuje studentům základní orientaci v metodách a postupech užívaných v biologické antropologii při hodnocení jedince i celých populací. Podrobně je probíráno v rámci studia a posuzování variability hodnocení znaků, tvarů i funkcí člověka antropometrickými, skopickými a statistickými metodami. Doplňkem jsou po dohodě exkurze do příslušných vzdělávacích institucí nebo na místa antropologického výzkumu.
Student získává základní východisko pro studium ostatních věd o člověku i k pochopení základních principů specializace a integrace věd.
Předpoklady
Znalosti ze somatologie, fyziologie a historie člověka ( a lidských společností).

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zvládnutí základních metod uplatňovaných ve vývojové a fyzické antropologii, získání potřebných dovedností, které jsou náplní cvičení a podmínkou zapojení se do případné vědecké práce. Studium rozšiřující literatury s antropologickou tématikou, zpracování seminárních prací.
Doporučená literatura
  • Beneš, J. (1993). Antropologie. Brno.
  • Fetter V. (1967). Antropologie. Praha ČSAV.
  • Klementa, J. (1981). Somatologie a antropologie. Praha.
  • Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha.
  • Wolf, J. (1993). Člověk a jeho svět. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr