Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojetí a poslání současné antropologie. Fyzická a vývojová antropologie v integrovaném systému věd o člověku. Stručný přehled historie Fyzické (biologické) antropologie. Objektivní metody Fyzické antropologie. Fyzická antropologie jako věda o variabilitě znaků a typů člověka. Etnická antropologie ? vznik antropogeografických typů. Rovnocennost lidských typů. Vývoj lidských populací- evropské a světové trendy, situace v ČR. Pronikání nových technologií a poznatků do antropologie. Hlavní oblasti aplikací poznatků z Fyzické antropologie. Evoluce, fylogenese a antropogenese. Nejstarší předchůdci člověka. Australopithékové a jejich význam z hlediska dalšího vývoje. Hominizace a sapientace. Homo habilis a Homo erectus. Homo neandertalesis. Homo sapiens. Ontogenetický vývoj člověka, členění, vztah k fylogenesi. Dospělost a stárnutí člověka. Zvláštnosti stavby a funkce orgánů člověka v průběhu života.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Laborování
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje studentům základní orientaci o biologickém studiu člověka, o jeho minulosti, přítomnosti i budoucnosti jako jedince i člena lidských populací, s osvětlením hlavních příčin a zákonitostí fylogenetického a ontogenetického vývoje. V uceleném historickém přehledu od starověku po současnost je presentován přínos význačných antropologických škol a osobností pro formování vývojové a fyzické antropologie jako vědy, včetně podílu českých antropologů. Na problematiku variability lidských znaků a hlavních geografických antropologických typů navazuje výklad o jednotném původu a zařazení současného člověka, včetně nebezpečí biologického rasismu. Celkově informace zahrnuté v předmětu představují základní východiska pro studium navazujících antropologických disciplin - kulturní, sociální, aplikovanou a celostní. Předmět - cvičení poskytuje studentům základní orientaci v metodách a postupech užívaných v biologické antropologii při hodnocení jedince i celých populací. Podrobně je probíráno v rámci studia a posuzování variability hodnocení znaků, tvarů i funkcí člověka antropometrickými, skopickými a statistickými metodami. Doplňkem jsou po dohodě exkurze do příslušných vzdělávacích institucí nebo na místa antropologického výzkumu.
Student získává základní východisko pro studium ostatních věd o člověku i k pochopení základních principů specializace a integrace věd.
|
Předpoklady
|
Znalosti ze somatologie, fyziologie a historie člověka ( a lidských společností).
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zvládnutí základních metod uplatňovaných ve vývojové a fyzické antropologii, získání potřebných dovedností, které jsou náplní cvičení a podmínkou zapojení se do případné vědecké práce. Studium rozšiřující literatury s antropologickou tématikou, zpracování seminárních prací.
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, J. (1993). Antropologie. Brno.
-
Fetter V. (1967). Antropologie. Praha ČSAV.
-
Klementa, J. (1981). Somatologie a antropologie. Praha.
-
Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha.
-
Wolf, J. (1993). Člověk a jeho svět. Praha.
|