Předmět: Didaktika somatologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika somatologie
Kód předmětu KAZ/NDSOQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učivo a očekávané výstupy somatologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání; Pedagogické dokumenty; Mezipředmětové vztahy ve výuce somatologie; Učebnice pro výuku somatologie, požadavky na učebnice, funkce učebnic, analýza učebnic; Osobnost učitele somatologie; Příprava na výuku; Organizační formy ve výuce somatologie; Didaktické prostředky; Didaktické zásady; Adekvátní vyučovací metody ve výuce somatologie, s důrazem na aktivizační didaktické metody; Prostorové a materiální podmínky pro výuku; Metody hodnocení žáka ve výuce somatologie; Učební úlohy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je představit didaktiku studijního předmětu - Somatologie. Představuje metodiku daného předmětu v podmínkách daných kurikulem školního vzdělávání. Připravuje budoucí učitele na výuku tohoto předmětu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání; - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy; - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji schopností žáků; - aplikovat výukové metody ve výuce somatologie; - navrhovat praktická cvičení vhodná ve výuce somatologie; - provádět obsahovou a didaktickou analýzu učebnic, které se ve výuce používají; - volit adekvátní didaktické prostředky pro výuku somatologie.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na 2 vyučovací jednotky na zadané téma (orgánová soustava či její část), který odevzdá (dle dohody event. v systému LMS-Unifor) minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Hlavní tematické celky ve výuce somatologie: Základní vlastnosti živé hmoty; Funkční morfologie tkání; Základní orientace na lidském těle; Pohybový systém a růst těla; Krev; Obranné mechanismy organismu; Krevní oběh; Dýchací systém; Trávicí systém; Vylučovací ústrojí; Řízení činnosti organismu - humorální řízení; Smyslové ústrojí; Kožní ústrojí; Pohlavní ústrojí; Nervový systém. Povinné součásti metodického balíčku: tematický plán předmětu Somatologie (např. u studijního oboru 53-41-M/007 Zdravotnický asistent aj.), písemný test a příprava na 2 vyučovací jednotky. Příprava musí obsahovat: název školy, předmět, obor, ročník, doplňkové údaje (datum, čas, časová dotace), tematický celek, téma výuky, obsah vyučování, evaluační klíč, výchovně - vzdělávací cíle, didaktické metody, pomůcky, plán výuky, literaturu pro učitele a žáky, domácí úkol / úkoly, hodnocení proběhlé výuky. Další, povinnou součástí metodického balíčku je seznam použité literatury, nezbytný pro jeho zpracování. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zkouška bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu).
Doporučená literatura
  • Učební plány, učební osnovy (rámcové vzdělávací programy), tématické plány, metodické příručky a učebnice somatologie..
  • Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Cangelosi, J. S., & Koldinský, M. (2009). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
  • Cedrychová, V., & Raudenský, J. (1996). Kapitoly z obecné didaktiky pro učitele střední školy. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta.
  • CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2006. 86 s.. Olomouc: UP, PdF.
  • CICHÁ,M., DORKOVÁ,Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2.. Olomouc: UP,PdF.
  • DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. DOKOUPILOVÁ, L., NETOLIČKA, J. (2010). Souvislé a profesní praxe v přípravném vzdělávání učitelů středních škol: metodické pokyny a příklady dobré praxe.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Drahovzal, J. aj. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno : Paidó. 156 s.
  • Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
  • Flechsig, K. H., Burgerstein, J., Imkamp, J. M., Burgerstein, J., & Imkamp, J. M. (1995). Malá příručka didaktických modelů. Plzeň: Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta.
  • Grecmanová, H., Urbanovská, E., & Novotný, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • Horák, F. (1991). Aktivizující didaktické metody. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Jankovcová, M., Koudela, J., & Průcha, J. (1989). Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • JUKLOVÁ, K. (2013). Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kalhous, Z., Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
  • Mazáčová, N. (2008). Vybrané pedagogické inovace v současné škole: studijní text pro distanční studium. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  • Pasch, M., Gardner, T. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině, Portál Praha 1998.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • PETTY,G. (2008). Moderní vyučování. 2. vydání.. Praha: Portál.
  • Podlahová, L. (2004). První kroky učitele. Praha: Triton.
  • Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  • RAMBOUSEK, V. (2014). Materiální didaktické prostředky.. Praha: Univerzita Karlova.
  • ŘEZNÍČEK, J. (2004). Didaktika a učitelská etika v praxi.. Praha: Univerzita Karlova.
  • Silberman, M., Koldinský, M., & Lawsonová, K. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál.
  • SKALKOVÁ, J. (2010). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo, a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování.. Praha: Grada.
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. (2001). Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr