Předmět: Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnických předmětech

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Didaktika ošetřovatelství a praktického vyučování ve zdravotnických předmětech
Kód předmětu KAZ/NDOŠQ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
  • Marečková Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vzdělávání v ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnickém záchranářství v ČR a ve světě - v současnosti i minulosti; Pregraduální, postgraduální a celoživotní vzdělávání zdravotnických asistentů, všeobecných sester, porodních asistentek a zdravotnických záchranářů, jejich kompetence a uplatnění ve zdravotnickém systému; Pedagogické dokumenty na zdravotnických školách kurikula oborů a předmětů, cíle studia, jeho obsahy a profily absolventů, rámcové a školní vzdělávací programy, učební / studijní plány a sylaby jednotlivých předmětů, se zaměřením na ošetřovatelské předměty a zdravotnické předměty charakteru praktického vyučování; Osobnost učitele odborných zdravotnických předmětů, se zaměřením na předměty ošetřovatelské a zdravotnické předměty zahrnující praktické vyučování; Organizační zajištění výuky ošetřovatelských předmětů, včetně praxe, která probíhá v klinických zařízeních, tj. u lůžka nemocného, a výuky dalších zdravotnických předmětů, zahrnujících praktické vyučování; Studijní zdroje, učebnice a jiné studijní opory se zaměřením na ošetřovatelství, porodní asistenci a zdravotnické záchranářství; Motivace žáků ve zdravotnických oborech, se zaměřením na ošetřovatelství, případně další obory s praktickým vyučováním; Cíle, formy, metody a prostředky výuky v ošetřovatelství v hodinách teorie a v rámci praktického vyučování zdravotnických předmětů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vzdělat a vychovat budoucího učitele ošetřovatelských předmětů a praktického vyučování, který bude mít jak dostatečné teoretické znalosti, tak potřebné praktické dovednosti, včetně schopnosti komunikace, a samozřejmě také potřebnou etickou výchovu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat obsah učiva ošetřovatelství na zdravotnických školách, stejně tak obsah učiva dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování (např. předmět se zaměřením na první pomoc apod.); - aplikovat efektivní metody a formy výuky v ošetřovatelských předmětech, případně dalších zdravotnických předmětech, které zahrnují praktické vyučování; - z didaktického hlediska analyzovat učivo předmětu ošetřovatelství, případně dalších zdravotnických předmětů, které zahrnují praktické vyučování; - samostatně řešit didaktické problémy; - zdůvodňovat vlastní didaktická rozhodnutí; - analyzovat zkušenosti získané pedagogickou praxí na střední škole; - popsat a orientovat se v pedagogických dokumentech, ve vazbě na ošetřovatelské předměty, případně další předměty, které zahrnují praktické vyučování; - popsat alternativní didaktické koncepce a inovace, ve vazbě na výše uvedené předměty.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na zadané ošetřovatelské téma, případně téma zaměřené do oblasti porodní asistence či zdravotnického záchranářství, který odevzdá (dle dohody event. v systému LMS-Unifor) minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Hlavní tematické celky ve výuce ošetřovatelství: Vývoj ošetřovatelství. Ošetřovatelský proces. Organizace zdravotnické / nemocniční péče. Vybrané ošetřovatelské výkony (polohování, hygienická péče, podávání léků ústy, injekčně, do tělních dutin, podávání infuzí, transfúze, péče o vyprazdňování, dietní systém, odběry biologického materiálu apod.). Ošetřování klienta s vybraným druhem onemocnění. Případně po dohodě s vyučujícím tematický celek ve vazbě na jiný zdravotnický předmět s praktickým vyučováním. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zkouška bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu).
Doporučená literatura
  • Osnovy pro SZŠ, VZŠ, kurikula studijních programů VŠ a další z oboru ošetřovatelství a porodní asistence..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Andrésová, M., & Slezáková, L. (2013). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Bočková, V., & Podlahová, L. (1990). Příprava učitele na vyučování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Bočková, V., & Podlahová, L. (1989). Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Čoupková, H., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Hejnarová, E., & Slezáková, L. (2012). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • horák. (2009). Tvořivost ve vyučování. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • Kuberová, H., & Pilařová, D. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.
  • Nehyba, J., Kolář, J., Dubec, M., Smékal, V., Brücknerová, K., Muchová, L., Moree, D., Vaněk, J., Svojanovský, P., Lojdová, K., & Mareš, J. Reflexe mezi lavicemi a katedrou.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Přikrylová, L., & Slezáková, L. (2014). Ošetřovatelství pro střední zdravotnické školy. Praha: Grada.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
  • Švec, V., Filová, H., & Šimoník, O. (2004). Praktikum didaktických dovedností. Brno: Masarykova univerzita.
  • Taliánová, M., Řeřuchová, M. (2011). Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr