Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Přidalová Miroslava, doc. RNDr. Ph.D.
-
Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Do kategorie biologické antropologie zahrnujeme tyto hlavní antropologické disciplíny: - Fyzická antropologie je základní antropologická disciplína, která zkoumá stavbu a funkce lidského organismu, tělesné vlastnosti příslušníků různých lidských skupin, dědičnost i biologické změny lidského organismu. - Fyziologická antropologie neboli funkční antropologie je obor, který je odvozen ze srovnávací fyziologie člověka. Zabývá se např. studiem vztahů barvy kůže a tepelné regulace, variabilitou v intenzitě základní přeměny látek, rozdíly ve vnímavosti různých chuťových kvalit apod. Soustřeďuje se hlavně na studium vlivů zevního prostředí na člověka, zvláště na studium funkčních změn člověka. - Vývojová antropologie řeší otázky fylogenetického a ontogenetického vývoje. - Antropologie dítěte se zabývá výhradně studiem biologie dítěte, jeho ontogenezí a zvláštnostmi tělesné stavby a funkce dětského organismu. - Paleoantropologie (prehistorická antropologie) je odvětvím antropologie, která se zabývá vývojem člověka, jeho postavením a způsobem života, tělesnými a duševními vlastnostmi v pravěku. Zahrnuje také studium vývoje živočichů stojících nejblíže člověku (Primatologie) a živočišných předchůdců člověka (Hominoidea). - Historická antropologie je historická disciplína, která se zabývá konkrétním jedincem v dějinách. Zkoumá jeho jednání, postoje, pocity, způsob myšlení a snaží se je interpretovat v rámci jeho dobového způsobu vnímání. - Etnická antropologie řeší původ a vývoj lidských ras (plemen), zabývá se určováním a klasifikací jednotlivých antropologických typů a jejich rozšířením v minulosti a přítomnosti. Zabývá se rovněž teoretickými otázkami lidských ras a etnických skupin. - Diferenciální antropologie studuje rozdíly mezi jednotlivými etniky, národnostními skupinami a kulturními oblastmi. Srovnáváním rozdílů se diferenciální antropologie snaží dospět k formulaci základních kulturních obrazů, nejcharakterističtějších kolektivních představ o pospolitém životě a vystopovat kořeny současných sociálně-politických systémů. - Morfologická antropologie se zabývá deskriptivním stavem lidského těla. - Systematická antropologie studuje systém Hominidů a zařazení člověka do systému živočišných druhů. V obecném pohledu se též zabývá studiem systémů v lidské společnosti. - Zoologická antropologie se zabývá srovnávacím studiem člověka a živočichů (zoologie a primatologie) a studuje zoologické charakteristiky člověka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Antropologie biologická/fyzická se zabývá výzkumem biologické variability lidských populací v čase a prostoru, člověka studuje jako živočicha. Součástí biologické antropologie je paleoantropologie, která se věnuje studiu vývoje člověka jako druhu a jeho evolucí. Dále etnická antropologie, která se věnuje rasám, rasovým typům a charakteristikám etnik, etnicitě, čím dochází k přesahu do kulturní antropologie. S biologickou antropologií úzce souvisí etologie, věda, která se zabývá chováním živočichů. Zaměřuje se na vztahy vrozených a naučených faktorů v motivačních a komunikačních strukturách jednotlivých živočišných druhů v průběhu ontogeneze a fylogeneze. Samostatnou subdisciplínou je etologie člověka.
Student bude schopen: - definovat obory antropologie - popsat jednotlivé antropologické disciplíny - analyzovat vztahy mezi jednotlivými disciplínami - didakticky zpracovat zadané téma
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
|
Doporučená literatura
|
-
Kopecký, M. a kol. (2013). Základy fyzické antropologie. Olomouc.
-
Skarupská. (2013). Pedagogická antropologie. Olomouc.
|