Předmět: Speciální zdravotní propedeutika

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Speciální zdravotní propedeutika
Kód předmětu KAZ/MKSZP
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. 2.Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění , pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 3.Hygiena školního prostředí ? vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 4.Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy. 5.Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 6.Hygiena práce. Profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 7.Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 8.Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních 9.Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění. 10.Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti. 11.První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. 12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. 13. Neodkladná resuscitace, zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, etické aspekty KPR.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět Speciální zdravotní propedeutika je zaměřen na problematiku hygieny pedagogického procesu u zdravých a handicapovaných jedinců, včetně hygieny učení, únavy a přetěžování žáků, režimu dne školních dětí a hygieny školního prostředí. Dále se disciplína zaměřuje na otázky osobní a intimní hygieny dětí, na zdravotní důsledky nedostatečné hygieny, na hygienu v době infekční nemoci atd. Probírány jsou i celky vztahující se k hygieně životního prostředí (ovzduší, voda, hluk, osvětlení, záření, bezpečná likvidace odpadů apod.) Pozornost je také věnována aspektům školního stravování, zvláštnostem a rizikům výživy žáků. Úkolem disciplíny je také poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování laické první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod.
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: -charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, -určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, -rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, -aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění . -organizovat postup poskytování první pomoci, -rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka -poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince
Předpoklady
Základní znalosti a biologie dětí.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • BENCKO, V. a kol. (2000). Hygiena. 204 s.. Praha: Karolinum.
  • Kelnarová, J., Toufarová, J., Sedláčková, J., Čížková Z. (2007). První pomoc I pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing.
  • Kelnarová J., Toufarová J., Sedláčková J., Čížková Z. První pomoc II pro studenty zdravotnických oborů.
  • Kotulán, J. (2000). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr