Předmět: Somatologie

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Somatologie
Kód předmětu KAZ/MKDSQ
Organizační forma výuky Přednáška + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
Obsah předmětu
Učivo a očekávané výstupy biologie člověka v RVP ZV, pedagogické dokumenty; mezipředmětové vztahy ve výuce biologie člověka; učebnice pro výuku biologie člověka, požadavky na učebnice, funkce učebnic, analýza učebnic; příprava na výuku; organizační formy výuce biologie člověka; didaktické prostředky do výuky; didaktické zásady; adekvátní vyučovací metody ve výuce biologie člověka; prostorové a materiální podmínky pro výuku; metody hodnocení žáka ve výuce biologie člověka.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 42 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je představit didaktiku studijního předmětu - Biologie člověka. Představuje metodiku daného předmětu v podmínkách daných kurikulem školního vzdělávání. Připravuje budoucí učitele na výuku tohoto předmětu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků, - aplikovat výukové metody do výuky biologie člověka, - navrhnout praktická cvičení vhodná do výuky biologie člověka - provést obsahovou a didaktickou analýzu učebnic do výuky, - zvolit adekvátní didaktické prostředky do výuky biologie člověka,
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Písemná zkouška.
Doporučená literatura
  • O lidském těle: [praktické náměty pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ].. Praha: Raabe, ?2011.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy.
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • DOBRORUKA, Luděk J. et al. (2010). Přírodopis III pro 8. ročník základní školy.. Praha: Scientia.
  • DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2014). Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.. Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.
  • DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2009). Přírodopis: učebnice. Biologie člověka.. Brno: Nová škola.
  • Dufková, E., Naar, D., Neruda, R., Röhlichová, M., Slejška, Z., & Šperl, J. Netradiční metody ve výuce biologie.
  • FANČOVIČOVÁ, Jana a PROKOP, Pavol. (2010). Didaktická příručka z biologie pro 2. stupeň základní školy.. Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
  • HAVELKOVÁ, Marie, ed. et al. (2006). Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I.. Brno: Masarykova univerzita.
  • Hrabí, L., & Vránová, O. (2014). Témata z didaktiky biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
  • KUBICOVÁ, Svatava, PTAŠKOVÁ, Hana a PTAŠEK, Jiří. (2009). Metodika výuky biologie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  • PAVELKOVÁ, Jaroslava. (2007). Oborová didaktika biologie: vybraná témata pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů.. Praha: UK.
  • PAVLASOVÁ, Lenka. (2014). Přehled didaktiky biologie.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
  • Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
  • VADASOVÁ, Rebeka a kol. (2013). Biologie: pro 2. stupeň ZŠ.. Praha: Conatex-Didactic.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr