Název předmětu | Biologie dítěte a zdravověda 1 |
---|---|
Kód předmětu | KAZ/MKBD1 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. 2. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění, pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 3. Hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 4. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy. 5. Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 6. Hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 7. Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 8. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních 9. Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění. 10. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti. 11. První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. 12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. 13. Neodkladná resuscitace - zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, novorozence, etické aspekty KPR. 14. Bezvědomí - kvantitativní, kvalitativní poruchy vědomí, mdloba, kolaps, postup při poskytování PP. 15. Šok, druhy šoků, příčiny, příznaky, protišoková opatření, postup při poskytování PP. 16. Rány, druhy ran a poranění, postup při poskytování PP. 17. Poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, popálení, úžeh, úpal, podchlazení, úraz elektrickým proudem, postup při poskytování PP. 18. Poranění hlavy a CNS projevy, postup při poskytování PP. 19. Poranění páteře a míchy mechanismy vzniku poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 20. Poranění hrudníku druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 21. Poranění břicha a pánve druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 22. Poranění kostí a kloubů zlomeniny, poranění kloubů, příznaky, postup při poskytování PP. 23. Poleptání, poranění zvířaty (pokousání, bodnutí hmyzem, uštknutí jedovatým hadem.) 24. Otravy - otravy potravinami včetně hub, otrava léky, otrava alkoholem, otrava oxidem uhelnatým. PP při akutních otravách. 25. Náhlé stavy při základních onemocněních - náhlá dušnost, křeče, tetanie, hypo a hyperglykemické stavy, nevolnost, náhlé průjmy, akutní apendicitida.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení |
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka. Učivo se ve stručnosti zabývá stavbou některých organických sloučenin, jejichž znalost je nezbytná pro pochopení základů genetiky a fyziologie soustav, dále je zaměřeno na repetitorium základních genetických pojmů. Je rozvíjeno v problematiku nejčastějších dědičných chorob, prenatální diagnostiku, genetické poradenství a speciální genetické vyšetření. Těžiště výuky je soustředěno na ontogenetické vývojové etapy dítěte v prenatálním, předškolním a mladším školním věku. Výuka je doplněna charakteristikami celého ontogenetického vývoje. Disciplína vychází z potřeb budoucí praxe bakalářek, se kterou se setkávají v každodenním pedagogickém působení v mateřské škole, kde je třeba znát základní somatické vývojové proměny dítěte. Absolventky by měly rozumět také vzájemným vztahům mezi tělesným a duševním vývojem dítěte, což je právě v uvedených věkových etapách zcela nezbytné. Dosažené vývojové změny v jednom období jsou základem pro zdárný vývoj obdobích nastupujících, a to včetně vývoje fetálního. Zdůrazněny jsou zvláštnosti jednotlivých soustav v předškolním a mladším školním věku.
Studenti budou po absolvování předmětu znát základy školní hygieny a prevence infekčních chorob. Budou schopni poskytnout adekvátní první pomoc |
Předpoklady |
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Základní požadavky: - aktivní účast v semináři - 80 % docházka v semináři - vypracování protokolů ze cvičení |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|