Předmět: Dopravní výchova

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Dopravní výchova
Kód předmětu KAZ/MDVQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kurková Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Dopravní výchova podle vybraných pedagogických kategorií. Problematika dopravní výchovy. Zákon č. 361/2000 sb. Dopravní nehody a jejich příčiny. Věkové zvláštnosti u dětí. Paradigma chování účastníků provozu. Příčiny nesprávného chování a jednání účastníků provozu. Didaktika dopravní výchovy pro učitele. Rozdělení dopravní výchovy podle ročníků. Technické podmínky bezpečného provozu. Osvojení si bezpečného chování na pozemních komunikacích. Organizace dopravní výchovy v ZŠ/MŠ. Organizace dopravně výchovných akcí.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na zkoušku - 23 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Úkolem disciplíny je, poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při účasti v dopravním provozu. Seznámí se s nejčastějšími příčinami a důsledky dopravních nehod. Zjistí, které jsou nejčastější dopravní nehody a jaká je jejich prevence. Osvojí si zákon č. 361 Sb./2000 o provozu na pozemních komunikacích.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - definovat pojem dopravní výchova, - analyzovat pedagogicko-psychologickou problematiku dopravní výchovy, - popsat systémy dopravní výchovy a vysvětlit jejich inspirativní evaluaci pro ČR, - charakterizovat obecné problémy organizace dopravy, - vybrat stěžejní poznatky v zákoně č. 361 Sb./2000 o provozu na pozemních komunikacích, - formulovat dopravní bezpečnost a pojem "Bezpečný provoz", - vyjmenovat dopravní nehody a znát jejich příčiny, - používat nástroje ke snížení dopravní nehodovosti a uvést prevenci nehod.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

Doporučená literatura
  • Stojan, M. (2007). Dopravní výchova pro učitele 1. stupně ZŠ. Brno: Masarykova univerzita.
  • Štikar, J., Hoskovec, J. & Štikarová, J. (2003). Psychologie v dopravě.. Praha, Karolinum.
  • Tomanová, J., & Kopecký, M. (2013). Úrazy a první pomoc u dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Votruba, J., & Kocián, M. (1992). Dopravní výchova. Praha: Fortuna.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní