Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Dorková Zlatica, Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Učivo a očekávané výstupy biologie člověka v RVP ZV, pedagogické dokumenty; mezipředmětové vztahy ve výuce biologie člověka; učebnice pro výuku biologie člověka, požadavky na učebnice, funkce učebnic, analýza učebnic; příprava na výuku; organizační formy výuce biologie člověka; didaktické prostředky do výuky; didaktické zásady; adekvátní vyučovací metody ve výuce biologie člověka; prostorové a materiální podmínky pro výuku; metody hodnocení žáka ve výuce biologie člověka.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto předmětu je představit didaktiku studijního předmětu - Biologie člověka. Představuje metodiku daného předmětu v podmínkách daných kurikulem školního vzdělávání. Připravuje budoucí učitele na výuku tohoto předmětu.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), - koncipovat výuku podle úrovně žáků a požadavků školy, - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji žáků, - aplikovat výukové metody do výuky biologie člověka, - navrhnout praktická cvičení vhodná do výuky biologie člověka - provést obsahovou a didaktickou analýzu učebnic do výuky, - zvolit adekvátní didaktické prostředky do výuky biologie člověka,
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Každý student zpracuje podrobný metodický balíček na 2 vyučovací jednotky na zadané téma (orgánová soustava či její část), který odevzdá (dle dohody event. v systému LMS-Unifor) minimálně týden před udělením zápočtu. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem získání zápočtu. Povinné součásti metodického balíčku: tematický plán předmětu Biologie člověka, písemný test a příprava na 2 vyučovací jednotky. Příprava musí obsahovat: název školy, předmět, obor, ročník, doplňkové údaje (datum, čas, časová dotace), tematický celek, téma výuky, obsah vyučování, evaluační klíč, výchovně - vzdělávací cíle, didaktické metody, pomůcky, plán výuky, literaturu pro učitele a žáky, domácí úkol / úkoly, hodnocení proběhlé výuky. Další, povinnou součástí metodického balíčku je seznam použité literatury, nezbytný pro jeho zpracování. Hlavní tematické celky ve výuce somatologie: Základní vlastnosti živé hmoty; Funkční morfologie tkání; Základní orientace na lidském těle; Pohybový systém a růst těla; Krev; Obranné mechanismy organismu; Krevní oběh; Dýchací systém; Trávicí systém; Vylučovací ústrojí; Řízení činnosti organismu - humorální řízení; Smyslové ústrojí; Kožní ústrojí; Pohlavní ústrojí; Nervový systém. Zápočet bude udělen na základě splněných, výše uvedených úkolů. Zkouška bude mít 2 části: písemnou (formou didaktického testu) a ústní (obhajoba metodického balíčku a správné odpovědi na položené otázky vyučujícího v rozsahu celého předmětu).
|
Doporučená literatura
|
-
O lidském těle: [praktické náměty pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ].. Praha: Raabe, ?2011.
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy.
-
Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
-
Cichá, M., & Dorková, Z. (2006). Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
DOBRORUKA, Luděk J. et al. (2010). Přírodopis III pro 8. ročník základní školy.. Praha: Scientia.
-
DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2014). Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.. Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka.
-
DROZDOVÁ, Eva, KLINKOVSKÁ, Lenka a LÍZAL, Pavel. (2009). Přírodopis: učebnice. Biologie člověka.. Brno: Nová škola.
-
Dufková, E., Naar, D., Neruda, R., Röhlichová, M., Slejška, Z., & Šperl, J. Netradiční metody ve výuce biologie.
-
FANČOVIČOVÁ, Jana a PROKOP, Pavol. (2010). Didaktická příručka z biologie pro 2. stupeň základní školy.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Grecmanová, H., & Urbanovská, E. (2007). Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex.
-
HAVELKOVÁ, Marie, ed. et al. (2006). Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I.. Brno: Masarykova univerzita.
-
Hrabí, L., & Vránová, O. (2014). Témata z didaktiky biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kalhous, Z., & Obst, O. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál.
-
KUBICOVÁ, Svatava, PTAŠKOVÁ, Hana a PTAŠEK, Jiří. (2009). Metodika výuky biologie na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
PAVELKOVÁ, Jaroslava. (2007). Oborová didaktika biologie: vybraná témata pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů.. Praha: UK.
-
PAVLASOVÁ, Lenka. (2014). Přehled didaktiky biologie.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
Petty, G., & Foltýn, J. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
-
Sitná, D. (2013). Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinkách. Praha: Portál.
-
VADASOVÁ, Rebeka a kol. (2013). Biologie: pro 2. stupeň ZŠ.. Praha: Conatex-Didactic.
|