Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do biologie. Základy cytologie. Definice buňky. Velikost a tvar buněk. Stavba buňky. Délka života buněk. Dělení buněk. Základy lidské genetiky. Předmět studia genetiky. Vývoj genetiky. Genetická výbava člověka. Typy dědičnosti. Genetické riziko faktorů zevního prostředí. Prenatální diagnostika a genetické poradenství. Vyšetření dítěte. Hodnocení celkového stavu dítěte. Růstové křivky a jejich význam pro posouzení vývoje a proporcionality dítěte. Ontogenetický vývoj. Prenatální období. Ontogenetický vývoj. Perinatální období. Ontogenetický vývoj. Novorozenecké období. Ontogenetický vývoj. Kojenecké období. Ontogenetický vývoj. Batolecí období. Ontogenetický vývoj. Předškolní věk. Ontogenetický vývoj. Mladší a starší školní věk. Ontogenetický vývoj. Období dorostového věku (adolescence). Puberta. Ontogenetický vývoj. Další období lidského věku - období plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka. Učivo se ve stručnosti zabývá stavbou některých organických sloučenin, jejichž znalost je nezbytná pro pochopení základů genetiky a fyziologie soustav, dále je zaměřeno na repetitorium základních genetických pojmů. Je rozvíjeno v problematiku nejčastějších dědičných chorob, prenatální diagnostiku, genetické poradenství a speciální genetické vyšetření. Těžiště výuky je soustředěno na ontogenetické vývojové etapy dítěte v prenatálním, předškolním a mladším školním věku. Výuka je doplněna charakteristikami celého ontogenetického vývoje. Disciplína vychází z potřeb budoucí praxe bakalářek, se kterou se setkávají v každodenním pedagogickém působení v mateřské škole, kde je třeba znát základní somatické vývojové proměny dítěte. Absolventky by měly rozumět také vzájemným vztahům mezi tělesným a duševním vývojem dítěte, což je právě v uvedených věkových etapách zcela nezbytné. Dosažené vývojové změny v jednom období jsou základem pro zdárný vývoj obdobích nastupujících, a to včetně vývoje fetálního. Zdůrazněny jsou zvláštnosti jednotlivých soustav v předškolním a mladším školním věku.
Obsahová náplň předmětu navazuje na základní znalosti předmětu biologie na středních školách o stavbě lidského těla a předpokládá znalost pojmového aparátu středoškolské biologie člověka. Učivo se ve stručnosti zabývá stavbou některých organických sloučenin, jejichž znalost je nezbytná pro pochopení základů genetiky a fyziologie soustav, dále je zaměřeno na repetitorium základních genetických pojmů. Je rozvíjeno v problematiku nejčastějších dědičných chorob, prenatální diagnostiku, genetické poradenství a speciální genetické vyšetření.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test
Účast ve výuce Vypracování seminární práce Teoretická domácí příprava
|
Doporučená literatura
|
-
Kopecký, M., Kikalová, K., Bezděková, M., Hřivnová, M., Majerová, J. (2010). Somatologie. Olomouc.
-
Kopecký, M., Tomanová, J., & Kikalová, K. (2014). Základní charakteristiky ontogenetickkého vývoje. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|