Předmět: Pečovatelství, ošetřovatelství a ústavní péče

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Pečovatelství, ošetřovatelství a ústavní péče
Kód předmětu KAZ/LPEQ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Heiderová Hana, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Systém péče o zdraví v ČR. Vybrané lékařské obory (neurologie, audiologie, geriatrie, endokrinologie, genetika). Aktivní vyhledávání a uspokojování biologických, psychických a sociálních potřeb nemocného a zdravého člověka. Hospitalizace dítěte ve zdravotnickém zařízení. Geriatrický pacient ve zdravotnickém zařízení. Péče o nemocné s vybranými chorobami. Základní právní předpisy ve zdravotnictví. Základní dokumentace ve zdravotnictví (chorobopis, zprávy, povinná hlášení, statistiky).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřená na aktivní vyhledávání a uspokojování biologických, psychických a sociálních potřeb nemocného a zdravého člověka v péči o jeho zdraví. Dále na udržení a podporu zdraví, navrácení zdraví a rozvoj soběstačnosti, zmírňování utrpení nevyléčitelně nemocného člověka a zajištění klidného umírání a smrti, a to vše v kontextu českého zdravotnictví.
Student: - popíše systém zdravotnictví v ČR; - charakterizuje základní potřeby a jejich uspokojování; - uvede specifika péče o dítě a seniora ve zdravotnickém zařízení; - vyjmenuje specifika péče o pacienty s vybranou chorobou; - uvede základní zdravotnickou legislativu a dokumentaci.
Předpoklady
Zvládnutí předchozích zdravotně-sociálních disciplín.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zpracování, odevzdání a obhajoba životního příběhu podle zadaných požadavků.
Doporučená literatura
  • Kala, M., & Kubínek, R. (2000). Nemocnice, aneb, Rukověť zvídavého pacienta. Olomouc: Rubico.
  • Kalvach, Z., & Onderková, A. (2006). Stáří: pojetí geriatrického pacienta a jeho problémů v ošetřovatelské praxi. Praha: Galén.
  • Policar, R. (2010). Zdravotnická dokumentace v praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
  • Slezáková, Z. (2014). Ošetřovatelství v neurologii. Praha: Grada.
  • Šamánková, M., Lebedová, Z., Víchová, J., Koláčná, T., & Jirků, H. (2011). Lidské potřeby ve zdraví a nemoci: aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
  • Vondráček, L., & Wirthová, V. (2008). Sestra a její dokumentace: návod pro praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Zlámal Jaroslav. (2016). Etika, legislativa a organizace zdravotnictví ČR. Praha: Computer Media.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní