Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zbořilová Ludmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Hodnocení stavu výživy; - Výživa a ontogeneze - specifika dětského věku; - Zásady racionální výživy, se zaměřením na dětský věk; - Význam dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - Psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy; - Výchova k racionálnímu stravování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát zásady racionální výživy u zdravého člověka, se zaměřením na dětský věk; - rozumět podstatě dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - umět hodnotit stav výživy, přednostně u dětí, s využitím základních antropometrických a klinických metod; - znát psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu KAZ/KUF1Q. Základní znalosti z lidské anatomie a fyziologie trávicí soustavy. Práce s počítačem, internetové připojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemný test
Závěrečný písemný test - min. úspěšnost 75 %.
|
Doporučená literatura
|
-
& Friedmann, Z. (2011). Zelenina, mléko, vejce a luštěniny ve výživě a přípravě pokrmů. Praha: Josef Raabe.
-
& Frühauf, P. (2000). Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
-
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
-
Fořt, P. (2003). Co jíme a pijeme: výživa pro 3. tisíciletí. Praha: Olympia.
-
Fořt, P. (2007). Tak co mám jíst?. Praha: Grada.
-
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
-
Hanreich, I., & Máchová, S. (2000). Jídlo a pití malých dětí. Praha: Grada.
-
Kopec, K. (2010). Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada.
-
Kunová, V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada Publishing.
-
Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
-
Mach, I. (2004). Doplňky stravy. Praha: Svoboda Servis.
-
Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
-
Müllerová, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton.
-
Piťha, J., & Poledne, R. (2009). Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada.
-
Rokyta, R. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV.
-
Švíglerová, J., & Slavíková, J. (2008). Fyziologie gastrointestinálního traktu. Praha: Karolinum.
|