Vyučující
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zbořilová Ludmila, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do fyziologie výživy; - Funkce trávicí soustavy na jednotlivých úrovních, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin; - Metabolismus sacharidů; - Metabolismus proteinů; - Metabolismus lipidů; - Metabolismus minerálů a stopových prvků; - Metabolismus vitamínů; - Metabolismus vody; - Energetická přeměna organismu; bazální, klidový a činnostní metabolismus; - Regulace příjmu potravy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 7 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát základy fyziologie výživy, v návaznosti na jeho anatomii, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin, tj. orgánů, jež se významně podílejí na metabolismu organismu; - ovládat základní principy a souvislosti metabolismu sacharidů, proteinů, lipidů, minerálů, stopových prvků, vitamínů a vody; - rozumět energetické přeměně organismu; podstatě bazálního, klidového a činnostního metabolismu a regulaci příjmu potravy.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z lidské anatomie a fyziologie trávicí soustavy. Práce s počítačem, internetové připojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní, 90% účast na cvičeních; vypracování práce na zadané téma z fyziologie výživy a výživy dětí (s citací min. jednoho zahraničního autora - překlad ze světového jazyka), v rozsahu 5-10 stran formátu A4.
|
Doporučená literatura
|
-
& Friedmann, Z. (2011). Zelenina, mléko, vejce a luštěniny ve výživě a přípravě pokrmů. Praha: Josef Raabe.
-
& Frühauf, P. (2000). Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
-
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
-
Fořt, P. (2003). Co jíme a pijeme: výživa pro 3. tisíciletí. Praha: Olympia.
-
Fořt, P. (2007). Tak co mám jíst?. Praha: Grada.
-
Fořt, P. (2005). Zdraví a potravní doplňky: encyklopedie potravních doplňků pro racionální výživu a péči o zdraví : podrobný popis, při jakých potížích je používat, hodnocení účinnosti, doporučené denní dávky : vitaminy, minerální látky, beta-glukany, aminokyseliny, mozkové nutrienty, byliny, speciality jako řasy, chrupavky, propolis, ovosan. V Praze: Ikar.
-
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
-
Hanreich, I., & Máchová, S. (2000). Jídlo a pití malých dětí. Praha: Grada.
-
Illková, O., Daňková, Z., & Nečasová, L. (2005). Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál.
-
Kopec, K. (2010). Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada.
-
Kunová, V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada Publishing.
-
Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
-
Mach, I. (2004). Doplňky stravy. Praha: Svoboda Servis.
-
Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
-
Müllerová, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton.
-
Piťha, J., & Boháčová, V. (2012). 140 otázek a odpovědí o výživě a potravinách. Praha: Forsapi.
-
Piťha, J., & Poledne, R. (2009). Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada.
-
Rokyta, R. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV.
-
Švíglerová, J., & Slavíková, J. (2008). Fyziologie gastrointestinálního traktu. Praha: Karolinum.
|