Předmět: Fyziologie výživy a výživa dětí

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí
Kód předmětu KAZ/KUF1Q
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zbořilová Ludmila, Mgr.
Obsah předmětu
- Úvod do fyziologie výživy; - Funkce trávicí soustavy na jednotlivých úrovních, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin; - Metabolismus sacharidů; - Metabolismus proteinů; - Metabolismus lipidů; - Metabolismus minerálů a stopových prvků; - Metabolismus vitamínů; - Metabolismus vody; - Energetická přeměna organismu; bazální, klidový a činnostní metabolismus; - Regulace příjmu potravy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát základy fyziologie výživy, v návaznosti na jeho anatomii, včetně funkce jater, slinivky břišní a ledvin, tj. orgánů, jež se významně podílejí na metabolismu organismu; - ovládat základní principy a souvislosti metabolismu sacharidů, proteinů, lipidů, minerálů, stopových prvků, vitamínů a vody; - rozumět energetické přeměně organismu; podstatě bazálního, klidového a činnostního metabolismu a regulaci příjmu potravy.
Předpoklady
Základní znalosti z lidské anatomie a fyziologie trávicí soustavy. Práce s počítačem, internetové připojení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní, 90% účast na cvičeních; vypracování práce na zadané téma z fyziologie výživy a výživy dětí (s citací min. jednoho zahraničního autora - překlad ze světového jazyka), v rozsahu 5-10 stran formátu A4.
Doporučená literatura
  • & Friedmann, Z. (2011). Zelenina, mléko, vejce a luštěniny ve výživě a přípravě pokrmů. Praha: Josef Raabe.
  • & Frühauf, P. (2000). Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
  • Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
  • Fořt, P. (2003). Co jíme a pijeme: výživa pro 3. tisíciletí. Praha: Olympia.
  • Fořt, P. (2007). Tak co mám jíst?. Praha: Grada.
  • Fořt, P. (2005). Zdraví a potravní doplňky: encyklopedie potravních doplňků pro racionální výživu a péči o zdraví : podrobný popis, při jakých potížích je používat, hodnocení účinnosti, doporučené denní dávky : vitaminy, minerální látky, beta-glukany, aminokyseliny, mozkové nutrienty, byliny, speciality jako řasy, chrupavky, propolis, ovosan. V Praze: Ikar.
  • Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
  • Hanreich, I., & Máchová, S. (2000). Jídlo a pití malých dětí. Praha: Grada.
  • Illková, O., Daňková, Z., & Nečasová, L. (2005). Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál.
  • Kopec, K. (2010). Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada.
  • Kunová, V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada Publishing.
  • Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
  • Mach, I. (2004). Doplňky stravy. Praha: Svoboda Servis.
  • Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
  • Müllerová, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton.
  • Piťha, J., & Boháčová, V. (2012). 140 otázek a odpovědí o výživě a potravinách. Praha: Forsapi.
  • Piťha, J., & Poledne, R. (2009). Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada.
  • Rokyta, R. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV.
  • Švíglerová, J., & Slavíková, J. (2008). Fyziologie gastrointestinálního traktu. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní