Předmět: Biologie dítěte a zdravověda 1

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Biologie dítěte a zdravověda 1
Kód předmětu KAZ/KUB1Q
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zdraví, definice zdraví, základní pojmy a pojetí zdraví, modely zdraví, determinanty zdraví. Zdravotní stav obyvatelstva ČR. 2. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění, pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení. 3. Hygiena školního prostředí - vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem. 4. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy. 5. Hygiena učení - režim dne školních dětí, biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy. 6. Hygiena práce - profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele. 7. Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, zdravotní rizika z potravy, školní stravování. 8. Bezpečnost a ochrana zdraví žáků ve školách a školských zařízeních 9. Obecná epidemiologie - epidemický a infekční proces, prevence infekčních onemocnění. 10. Speciální epidemiologie - vzdušné nákazy, alimentární nákazy, nákazy přenášené členovci, střevní paraziti. 11. První pomoc, definice základních pojmů, IZS, význam první pomoci, dodržování bezpečnosti, vyšetření postiženého. Orientace v závažnosti nehody. 12. Krvácení, druhy krvácení, příznaky, postup při poskytování PP. 13. Neodkladná resuscitace - zajištění průchodnosti DC, KPR u dospělého, dítěte, kojence, novorozence, etické aspekty KPR. 14. Bezvědomí - kvantitativní, kvalitativní poruchy vědomí, mdloba, kolaps, postup při poskytování PP. 15. Šok, druhy šoků, příčiny, příznaky, protišoková opatření, postup při poskytování PP. 16. Rány, druhy ran a poranění, postup při poskytování PP. 17. Poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, popálení, úžeh, úpal, podchlazení, úraz elektrickým proudem, postup při poskytování PP. 18. Poranění hlavy a CNS projevy, postup při poskytování PP. 19. Poranění páteře a míchy mechanismy vzniku poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 20. Poranění hrudníku druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 21. Poranění břicha a pánve druhy poranění, příznaky, postup při poskytování PP. 22. Poranění kostí a kloubů zlomeniny, poranění kloubů, příznaky, postup při poskytování PP. 23. Poleptání, poranění zvířaty (pokousání, bodnutí hmyzem, uštknutí jedovatým hadem.) 24. Otravy - otravy potravinami včetně hub, otrava léky, otrava alkoholem, otrava oxidem uhelnatým. PP při akutních otravách. 25. Náhlé stavy při základních onemocněních - náhlá dušnost, křeče, tetanie, hypo a hyperglykemické stavy, nevolnost, náhlé průjmy, akutní apendicitida.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: - charakterizovat determinanty ovlivňující obecně zdraví člověka, - určit rizikové faktory ovlivňující zdravotní stav žáků z hlediska jejich školní docházky, - rozlišit jednotlivé typy infekčních nákaz dle jejich přenosu, - aplikovat zásady prevence infekčních onemocnění, - organizovat postup poskytování první pomoci, - rozpoznat příznaky a provést základní diagnostiku náhlých poruch zdraví a úrazů ohrožujících zdraví člověka, - poskytnout adekvátní první pomoc při stavech ohrožujících zdraví a život jedince.
Studenti budou po absolvování předmětu znát základy školní hygieny a prevence infekčních chorob. Budou schopni poskytnout adekvátní první pomoc
Předpoklady
Předpokladem je absolvování: - předmětu biologie v rámci gymnaziálního učiva - studijní disciplíny Biologie dítěte a adolescenta

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Základní požadavky: - aktivní účast v semináři - 80 % docházka v semináři - vypracování protokolů ze cvičení
Doporučená literatura
  • & Kelnarová, J. (2012). První pomoc I: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada Publishing.
  • & Kelnarová, J. (2013). První pomoc II: pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
  • & Kotulán, J. (2000). Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno: Masarykova univerzita.
  • Beránková, M., Fleková, A., & Holzhauserová, B. (2002). První pomoc pro střední zdravotnické školy. Praha: Informatorium.
  • Kopecký, M., Kikalová, K., Bezděková, M., Hřivnová, M., Majerová, J. (2010). Somatologie. Olomouc.
  • Kopřiva, P., Vildová, Z., Mayer, I., Havlínová, M., & Kolář, M. (1998). Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha: Portál.
  • Podstatová, H. (2001). Mikrobiologie, epidemiologie, hygiena. Olomouc: Epava.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní