Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Období prenatální embryonální, fetální a perinatální (teratogenní vlivy); 2. Porod; 3. Období novorozenecké, kojenecké, batolete; 4. Charakteristiky ontogenetického vývoje v období předškolního věku, mladšího a staršího školního věku; 5. Puberta; 6. Adolescence; 7. Dospělost; 8. Hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých; 9. Obor Hygiena základní terminologie, členění oboru; 10. Hygienické požadavky na materiální vybavení školy - kapacita, umístění a pozemek školy, budova školy, školní nábytek, sociální zařízení; 11. Hygiena školního prostředí vytápění, větrání, osvětlení, ochrana před hlukem; 12. Hygienické požadavky na zotavovací akce pro děti a dorost, výlety, vycházky, zájezdy; 13. Hygiena učení - biologické rytmy, školní práce, psychogenní stresy; 14. Hygiena práce profesní zátěž se zaměřením na povolání učitele; 15. Nemoci související s pracovními podmínkami učitele; 16. Hygiena výživy - složení potravy, výživová doporučení, školní stravování; 17. Ochrana žáků před infekčními chorobami ve školním prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat ontogenetický vývoj jedince v prenatálním období, - popsat somatické a vývojové zvláštnosti jedince v postnatálním období, - detailně specifikovat vývojová období mladšího a staršího školního věku a adolescence, - vysvětlit zákonitosti tělesného růstu, - aplikovat metody hodnocení somatického stavu u dětí a dospělých, - objasnit základní terminologii vědního oboru hygiena, - aplikovat požadavky na materiální vybavení školy a pečovat o mikroklima ve třídě, - odůvodnit vliv biologických rytmů na školní výkon žáka, - popsat onemocnění související s výkonem učitelského povolání.
Orientace v problematice individuálního ontogenetického vývoje člověka Podrobné studium biologie člověka Seznámení se s tématikou školní hygieny
|
Předpoklady
|
Znalost biologie člověka na úrovni střední školy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast ve výuce Vyhledávání doplňujících materiálů na Internetu Splnění požadavků k zápočtu i zkoušce
|
Doporučená literatura
|
-
& Kikalová, K. (2014). Somatologie 3 - Centrální nervový systém. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
& Kopecký, M. (2013). Somatologie 1: podpůrně pohybový systém. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Bezděková, M., Kikalová, K., & Kopecký, M. (2013). Somatologie 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kabátová, H. (2013). Hygiena ve školských zařízeních. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kikalová, K., & Kopecký, M. (2014). Biologie a nemoci dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Kopecký, M., Tomanová, J., & Kikalová, K. (2014). Základní charakteristiky ontogenetickkého vývoje. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Zemánek, P. (2014). Školní hygiena. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
|