Vyučující
|
-
Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod, stanovení požadavků k udělení kolokvia. Význam PP, systém PP (laická, zdravotnická, technická), legislativa PP. Postup PP, vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí - hodnocení kvantifikační i kvalifikační). PP u zástavy či poruch dýchání (cizí těleso v dýchacích cestách, vyražený dech, zástava). PP u zástavy oběhu, nepřímá srdeční masáž (u dospělých, malých dětí, kojenců), kardiopulmonální resuscitace. PP u krvácení (tepenné - tlakové body, tlakový obvaz, použití škrtidla; žilní, kapilární, smíšené; vnitřní; krvácení z tělních otvorů). PP u úrazů hlavy a páteře i míchy (komoce, kontuze). Obvazová technika, využití dostupných druhů obvazových materiálů (náplasťové, obinadlové, šátkové, aj.). PP u úrazů kostí a kloubů (vyvrtnutí, vykloubení, zlomeniny - uzavřené, otevřené, tříštivé). PP u poškození těla tepelnými vlivy (úpal, úžeh, popáleniny, omrzliny, prochladnutí aj.). PP u úrazů el. proudem. PP u tonutí. Náhlé stavy - epileptický záchvat a jiné křečovité stavy, astmatický záchvat, hypo a hyperglykemické stavy. Náhlé stavy - IM, CMP, náhlé příhody břišní.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Úkolem disciplíny První pomoc je, poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování laické první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod.
Po absolvování předmětu student bude schopen poskytnou adekvátní laickou první pomoc a orientovat se v systému poskytování první pomoci.
|
Předpoklady
|
Zvládnutí učiva z navazujících předmětů se zdravovědným profilem.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Písemný test
Aktivní účast na cvičeních a 80% docházka na cvičení. Předmět je výhradně určen pro studenty oboru Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání v kombinacích předmětů a oborů.
|
Doporučená literatura
|
-
Beránková M. Fleková A. Holzhauserová B. (2002). První pomoc. Praha Informatorium.
-
Ertlová F. Mucha J. et al. (2003). Přednemocniční neodkladná péče. Brno.
-
Kelnarová, J. (2007). První pomoc I. II. Praha: Grada Publisching, 2007. ISBN 978-80-247-2182-8..
-
Zeman M. (1998). První pomoc. Praha Galén.
|