Hlavním cílem předmětu Fyziologie výživy a výživa dětí (1 a 2) je získat dostatečný přehled o vazbách mezi výživou a životními funkcemi člověka, osvojit si základní znalosti z fyziologie trávicího ústrojí, ve vazbě na jeho anatomii, tj. v první řadě pochopit procesy trávení a vstřebávání živin, základy metabolismu jednotlivých živin (bílkovin, cukrů a tuků), vitamínů, minerálů a vody, včetně role jater, slinivky břišní a ledvin v metabolismu těchto látek. Cílem předmětu je rovněž osvojit si zásady racionální výživy u zdravého člověka, ale i podstatu dietních opatření v případě nemoci, včetně problematiky výživových aditiv, a naučit se v základních parametrech hodnotit stav výživy, s využitím antropometrických a klinických metod.
Po absolvování předmětu bude student/ka: - znát zásady racionální výživy u zdravého člověka, se zaměřením na dětský věk; - rozumět podstatě dietních opatření v případě nemoci, se zaměřením na vybrané choroby dětského věku; - umět hodnotit stav výživy, přednostně u dětí, s využitím základních antropometrických a klinických metod; - znát psychosociální, kulturní a spirituální souvislosti výživy.
|
-
& Friedmann, Z. (2011). Zelenina, mléko, vejce a luštěniny ve výživě a přípravě pokrmů. Praha: Josef Raabe.
-
& Frühauf, P. (2000). Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
-
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
-
Fořt, P. (2003). Co jíme a pijeme: výživa pro 3. tisíciletí. Praha: Olympia.
-
Fořt, P. (2007). Tak co mám jíst?. Praha: Grada.
-
Fořt, P. (2011). Zdraví a potravní doplňky: souhrnný přehled potravních doplňků pro racionální výživu a péči o zdraví : při jakých potížích je užívat, hodnocení jejich účinnosti, doporučené denní dávky : vitaminy, minerální látky, beta-glukany, aminokyseliny, mozkové nutrienty, byliny, řasy, chrupavky, propolis, ovosan a další. Praha: Euromedia Group.
-
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
-
Hanreich, I., & Máchová, S. (2000). Jídlo a pití malých dětí. Praha: Grada.
-
Illková, O., Daňková, Z., & Nečasová, L. (2005). Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál.
-
Kopec, K. (2010). Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada.
-
Kunová, V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada Publishing.
-
Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
-
Mach, I. (2004). Doplňky stravy. Praha: Svoboda Servis.
-
Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
-
Müllerová, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton.
-
Piťha, J., & Boháčová, V. (2012). 140 otázek a odpovědí o výživě a potravinách. Praha: Forsapi.
-
Piťha, J., & Poledne, R. (2009). Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada.
-
Rokyta, R. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV.
-
Švíglerová, J., & Slavíková, J. (2008). Fyziologie gastrointestinálního traktu. Praha: Karolinum.
|