Předmět: Vybrané sociální otázky současnosti pro učitele

» Seznam fakult » PDF » KAZ
Název předmětu Vybrané sociální otázky současnosti pro učitele
Kód předmětu KAZ/KNVO@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Porodnost a úmrtnost: Základní demografické parametry. Populační vývoj ve světě, v Evropě, v České republice. Ukazatelé porodnosti. Ukazatelé úmrtnosti. Dětská úmrtnost. Proměnné, které ovlivňují aktuální porodnost a úmrtnost; Manželství, rodina a rodinný život: Rodina jako skupina osob spjatých příbuzenskými vztahy. Manželství jako sociálně akceptovaný a posvěcený sexuální svazek mezi dvěma dospělými jedinci. Kohabitace a registrované partnerství jako alternativy k manželství. Rozvodovost a nesezdaná soužití partnerů; Ontogeneze prizmatem společenskovědních disciplín; Konformita a deviace: Konformní a nonkonformní chování; Sociální interakce v běžném životě: Jednání, identita a porozumění v každodenním životě. Interakce v čase a prostoru. Role a příprava na roli (jeviště a zákulisí). Problémy s identitou, krize identity; Životní styl: Způsob života a životní styl. Alternativní životní styl. Volný čas a jeho smysluplné využití v současnosti; Multikulturalismus: Migrace a přistěhovalectví. Problémy soužití lidí v multikulturní společnosti; Genderové rozdíly a stereotypy: Historický vývoj a současná proměna sociálních rolí ve vztahu k pohlaví; Práce a ekonomický život: Proměny trhu práce. Nezaměstnanost jako sociologický problém. Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce. Práce a rodinný život; Sociální rozdíly ve společnosti: Absolutní a relativní chudoba. Měření hranice chudoby. Příčiny a důsledky chudoby. Boj s chudobou; Sociální deviace a patologie. Extremismus. Drogové závislosti. Kriminalita; Masová média, sociální sítě, internet: Vliv masových sdělovacích prostředků na každodenní životy lidí. Vliv médií na chování dětí. Současná společnost a internet; Globální změny a ekologická krize: Problematika globalizace. Výhody a nevýhody globalizace. Globalizace v průmyslu a obchodu, ekonomická globalizace. Globalizace v kultuře, globalizace a komunikace. Ohrožení životního prostředí a globální změny. Ekologická stopa a ekologicky šetrný životní styl. Sociologie výchovy a vědění.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, v návaznosti na sociologicky a antropologicky orientované disciplíny bakalářského studia, uvést studenty do jednotlivých oblastí společenského života, které jsou předmětem studia různých aplikovaných společenskovědních disciplín a jsou bezprostředně využitelné v práci učitele společenských věd. Po absolvování tohoto předmětu student dokáže vysvětlit základní sociální termíny, popsat základní problémy ve společnosti, analyzovat proběhlé či probíhající sociální změny, a to i v souvislosti s aktuálním děním v ČR a ve světě, pro které je příznačné prolínání různých kultur. Při diskusích o aktuálních společenských problémech současnosti si student osvojí schopnost kritického myšlení a reflexe.
- Po absolvování předmětu by student měl: - rozumět klíčovým souvislostem porodnosti a úmrtnosti; - chápat zákonitosti ontogeneze z pohledu společenskovědních disciplín; - uvažovat o sociálních interakcích v běžném životě; - popsat a vysvětlit konformitu a nonkonformní chování; - rozumět problematice a ze sociologického a antropologického hlediska interpretovat manželství, rodinu a rodinný život; - orientovat se v problematice multikulturalismu, migrace a přistěhovalectví, v tomto slova smyslu vystupovat proti stereotypům a předsudkům; - být obeznámen s podstatou genderových rozdílů, stereotypů a předsudků, měl by umět prosazovat rovnost mužů a žen, rovnost příležitostí v tomto slova smyslu; - analyzovat nezaměstnanost ze sociologického pohledu a navrhovat vhodná opatření v boji proti nezaměstnanosti; - rozumět problematice sociálních rozdílů ve společnosti, zejména pak problematice chudoby, ve smyslu snahy o její eliminaci; - chápat a v rámci zákonných mezí akceptovat alternativní životní styl; - rozumět tematice sociálních deviací a patologií, včetně problematiky extremismu, drogových závislostí a kriminality; - popsat vliv masových sdělovacích prostředků, včetně internetu, na každodenní životy lidí; - rozumět dané problematice a vyjádřit svůj názor ke globálním změnám a ekologické krizi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na zápočet: výběr 1) vhodné knihy na vybrané společenské téma, které má přímou vazbu na oblast učitelství - s analýzou ze strany studenta; 2) vhodného videa na vybrané společenské téma, které má přímou vazbu na oblast učitelství - s analýzou ze strany studenta (přesné uvedení citovaných zdrojů; min. rozsah á 1 - 2 strany A4). Požadavky na zkoušku: semestrální práce na téma "Vybrané sociální otázky současnosti pro učitele" s citací min. 3 relevantních tuzemských zdrojů a min. 3 relevantních zahraničních zdrojů - v originále (přesné uvedení citovaných zdrojů; min. rozsah 5 - 8 stran A4); její obhajoba a klasifikace.
Doporučená literatura
  • BARŠA, P. Panství člověka a touha ženy: feminismus mezi psychoanalýzou a poststrukturalismem. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002..
  • BÁRTLOVÁ, S., MATULAY, S. Sociologie zdraví, nemoci a rodiny. Martin: Osveta, 2009..
  • BAUMAN, Z. Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2004..
  • CICHÁ, M. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014..
  • CICHÁ, M. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Distanční studijní opora. Olomouc: Hanex, 2011..
  • ERIKSEN, T. H. Tyranie okamžiku. Brno: Doplněk, 2001..
  • GOFFMAN, E. Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Harmondsworth: Penguin, 1968..
  • GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999..
  • HELUS, Z. 2004. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004..
  • KOSCHIN, F. Demografie poprvé. Praha: OEconomica, 2005..
  • MOŽNÝ, I. Moderní rodina: (mýty a skutečnosti). Brno: Blok, 1990..
  • MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. 2. upr. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2011..
  • MOŽNÝ, I. Sociologie rodiny. Praha: Slon, 1999..
  • PARSONS, T., BALES, R. F. Family: socialization and interaction process. London: Routledge, 1968..
  • Sociologický časopis, Sociology a další odborné časopisy z oblasti sociálních a aplikovaných sociálních věd..
  • VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2012..
  • ZÁBRODSKÁ, K. Variace na gender: poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia, Průhledy, 2009..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní